علائم تجاری

اجرای طرح مراقبت الکترونیکی زندانیان از ۶ ماه آینده |دفتر حقوقی موکل

(96/03/03) رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه، گفت: تاسیسات جدید در قانون آیین‌دادرسی کیفری برای حبس زدایی پیش بینی شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در کارگاه آموزش سامانه نظارت و مراقبت الکترونیکی زندانیان به ماده 62 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و افزود: در جرایم تعزیری درجه 5 و 8 دادگاه می‌تواند در صورت وجود شرایط مقرر در تعویق مراقبتی محکوم به حبس را با رضایت وی در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت سامانه‌الکترونیکی قرار دهد.
وی ادامه داد: در تبصره این ماده آمده است که دادگاه در صورت لزوم می‌تواند محکوم را تابع تدابیر نظارتی یا دستورات ذکر شده در تعویق مراقبتی قرار دهد.  رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه، تصریح‌کرد: در ماده 217 قانون آیین‌دادرسی کیفری به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن وی و تضمین حقوق بزه دیده، مواردی بیان شده است.  معاون رییس قوه‌قضاییه با اشاره به اجرای طرح پابندهای الکترونیکی، گفت: امکان ردیابی از طریق این نرم افزارها وجود دارد و 35 شرط در این نرم افزارها قابل مدیریت است.
وی افزود: در حال حاضر این طرح بر روی 300 نفر اجرا می‌شود و قرار است ظرف شش ماه آینده این طرح در کل کشور اجرایی شود.

  وجود ٢٢٥هزار زندانی

شهریاری با بیان تعداد بالای زندانیان زیبنده نظام نیست و قانونگذاران در این ٣٠ سال اخیر به این میزان افزودند، افزود: جرم‌انگاری مشکلاتی برای ما در جایگاه تعداد زندانیان ایجاد کرده است؛ در حالی که باید به کاهش جمعیت کیفری و مجازات‌های جایگزین حبس تاکید داشته باشیم.
وی ادامه داد: از همین رو آیین‌نامه کاهش جمعیت کیفری به تصویب رییس‌قوه‌قضاییه رسید و در اختیار گرفتن امکانات بیشتری به سازمان زندان‌ها پیشنهاد شده است.
رییس مرکز آمار و فناوری قوه‌قضاییه یکی از معضلات در ارتباط با گستردگی تعداد زندانی را مشکلات اجتماعی و چتر حمایتی عنوان و اظهارکرد: وجود ٢٢٥هزار زندانی و با احتساب گردشی‌ها که به ٦٠٠ تا ٧٠٠ هزار نفر هم می‌رسد، موجب ایجاد مشکلاتی برای خانواده ها می شود؛ چون حمایتی که مدیر خانواده باید داشته باشد، دیگر وجود ندارد و چه بسا اعضای خانواده در معرض بزه‌ها و آسیب‌های دیگر قرار بگیرد و معضلات اجتماعی و خانوادگی ناشی از حبس را به دنبال خواهد داشت.
شهریاری با اشاره به بندی دیگر از ماده ٢١٧ قانون آيين دادرسي كيفری، افزود: اين ماده قانون از ما كاهش جمعيت كيفری و استفاده از پابندهای الكترونيكی را خواسته است. متاسفانه جرم‌انگاری مشكلاتی برای ما در جايگاه تعداد زندانيان ايجاد كرده است، درحالي كه بايد به كاهش جمعيت كيفری و مجازات‌های جايگزين حبس تاكيد داشته باشيم.
وی ادامه داد: از همين رو آيين‌نامه كاهش جمعيت كيفری به تصويب رييس قوه‌قضاییه رسيد و در اختيار گرفتن امكانات بيشتری به سازمان زندان‌ها پيشنهاد شده است.شهرياری با تاكيد بر لزوم استفاده از روش‌های جايگزين در دنيا به هدف اصلاح  و تبديل زندانیان به شهروند عادی، گفت: دنيا زندان را مجازات تلقی نمی‌كند، بلكه آن را اصلاح می‌داند.
وی ادامه داد: نمی‌گوييم اين موضوع برای تمام زندانيان امكان‌پذير است اما برای زندانيانی كه نخستين‌بار وارد زندان شده‌اند، امكان انجام وجود دارد.معاون قوه‌قضاييه با بيان اينكه امكان رديابی چند زندانی به صورت همزمان در زمان‌هاي مشخص و نمايش آن وجود دارد، گفت: اگر زندانی دو دقيقه از محدوده معين خارج شد به او هشدار داده می شود .
وي ادامه داد: هنوز در كشور مشكلات زيرساختی داريم و اميدواريم سامانه‌ای طراحي كنيم كه به هيچ‌وجه از طرف خارج كشور قابل رديابی و رصد نباشد.

مطالب مرتبط

 

پابندهای الکترونیکی بومی سازی شد |دفتر حقوقی موکل

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید