علائم تجاری

راه‌اندازی هزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان امسال|دفتر حقوقی موکل

 (96/03/28) رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اعلام کرد: تا پایان امسال در 400 نقطه قضایی، یک‌هزار دفتر الکترونیک قضایی راه‌اندازی خواهد شد که 33 خدمت جدید هم برای این دفاتر در نظر گرفته‌ایم که به مرور عرضه می‌شود .

 
 

 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید شهریاری در گفت‌وگو با صدا‌و سیما در پاسخ به سوالی درباره وظایف دفتر خدمات الکترونیک قضایی و نحوه نظارت بر عملکرد این دفاتر افزود: دفاتر الکترونیک قضایی یکی از خدماتی بود که برای جلوگیری از خدمات مکرر شهروندان برای ثبت دادخواست و شکوائیه در دستگاه قضایی طراحی و این امر باعث شد که یکی از مراحل رسیدگی که داخل مراجع قضایی انجام می‌شد از مراجع قضایی خارج و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی منتقل شد.
معاون رییس قوه قضاییه گفت: حدود 226 عنوان دادخواست از قبیل دادخواست‌های بدوی، تجدیدنظر، واخواهی، شکواییه چک، اظهارنامه برای ثبت، پیگیری و اطلاع‌رسانی در این دفاتر طراحی شده است.
وی افزود: بخش قابل ملاحظه‌ای از نیروهای انسانی که قبلاً در دادگاه‌ها در حال ثبت دادخواست بودند با تاسیس این دفاتر، آزاد و در مراحل دیگری به خدمت گرفته شدند که صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای از نظر مکان‌، نیروی انسانی و هزینه‌های جاری صورت گرفت.
شهریاری با اشاره به اینکه هم اکنون 150 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: در هر پرونده‌ای 20 قلم اطلاعاتی را در این دفاتر ثبت و ضبط می‌کنیم و این امر باعث شد اطلاعات دقیقی درباره پرونده‌های تشکیل شده داشته باشیم در حالی که قبلاً این اقلام اطلاعاتی به چهار قلم بیشتر نمی‌رسید و گاهی به خاطر فشار کار این اقلام اطلاعاتی دقیق نبود اما امروزه با ارتباطات میان سامانه‌های کشوری از جمله سامانه ثبت احوال 20 قلم اطلاعاتی درباره پرونده ضبط و ثبت می‌شود که بعداً برای مدیریت امور قضایی کارآمد خواهد بود.
وی درباره نحوه نظارت بر این دفاتر به تاسیس دفاتر کانون خدمات الکترونیک قضایی در داخل مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و همچنین در اداره کل خدمات الکترونیک قضایی اشاره کرد و گفت: فهرست اقلامی تهیه شد که همه دفاتر باید واجد این اقلام باشند که نمونه این اقلام شامل داشتن صندلی، تهویه مناسب، نوبت‌دهی مکانیزه و مسایلی از این قبیل است.
شهریاری افزود: هم‌اکنون هم اداره کل خدمات الکترونیک قضایی و هم کانون خدمات الکترونیک قضایی بر روند این دفاتر نظارت می‌کنند و اقدامات غیرقانونی این دفاتر هم می‌تواند از طریق شماره 129 قوه قضاییه اطلاع‌رسانی شود .
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت : در سال گذشته 17 هزار نفر در فراخوان جدید دفتر خدمات قضایی ثبت‌نام و حدود 500 نفر بالاترین امتیاز را کسب کردند و هم اکنون مراحل مصاحبه و گزینش آنها در حال پیگیری است و تا پایان امسال هزار دفتر الکترونیک خدمات قضایی در 400 نقطه قضایی راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود: تلاش داریم 33 خدمت جدید هم در این دفاتر طراحی کنیم که به مرور عرضه می‌شود و برای امسال دو خدمت شامل تقدیم لایحه و درخواست شوراهای حل اختلاف را به صورت پایلوت در دستور کار داریم و به مرور هر مقدار که بتوانیم از آن 33 خدمت در دفاتر خدمات قضایی ایجاد خواهیم کرد .
شهریاری در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد با تخلفات این دفاتر گفت: تخلفات در شورایی رسیدگی می‌شود و تاکنون حدود 7 مورد از تخلفات از قبیل رعایت نکردن تعرفه‌ها، به ما گزارش شده است که چندین مورد با تذکر رفع شد و چند مورد دیگر هم با وجود تذکرات مکرر رفع نشد که فعالیت این دفاتر با حکم دادگاه بدوی متوقف شد و یک مورد هم داشتیم که به دلیل بی‌توجهی به اخطارها عزل شد.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید