علائم تجاری

تویسرکانی از تصویربرداری ۳۰۰ میلیون برگ از پرونده‌های ثبتی خبر داد: گام بزرگ سازمان ثبت برای بایگانی الکترونیکی پرونده‌ها |دفتر حقوقی موکل

(96/05/15 ) رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: در سال گذشته تنها قریب به ۳۰۰ میلیون برگ از پرونده های ثبتی براساس راهبردهای تبیین شده تصویربرداری شده و این مهم نوید آن را می دهد که سیستم ثبت کشور به سمت حذف کامل کاغذ و گردش فیزیکی پرونده ها حرکت کند.

 

احمد تویسرکانی در گردهمایی معاونان و مدیران کل ستادی و استانی این سازمان در مشهد با اعلام این مطلب، اظهارکرد: در سال های گذشته سازمان ثبت گرفتار بروکراسی بسیار پیچیده و عقب ماندگی های فراوان ساختاری بود که در سنوات اخیر با برنامه ریزی دقیق و حمایت های رییس قوه قضاییه بر بسیاری از مشکلات فائق آمده است. به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وی با اشاره به تحولات گسترده و تحقق ۹۰ درصدی برنامه های ثبتی، افزود: در سال گذشته با حذف دفاتر دست نویس در دفاتر اسنادرسمی که از ارکان ثبت اسناد و املاک تلقی می شد و الکترونیکی کردن این روند، وضعیت کاری بیش از ۱۱ هزار نفر که در گذشته به کار دفترنویسی اشتغال داشتند، تغییر پیدا کرد و ضمن جلوگیری از انباشت حجم عظیم این دفاتر سنتی در بایگانی ها، بسیاری از مشکلات و مفاسد این بخش نیز حذف شد.

 

راه اندازی شبکه ملی یکپارچه مالکیت ها(شمیم)

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در سال گذشته تنها قریب به ۳۰۰ میلیون برگ از پرونده های ثبتی براساس راهبردهای تبیین شده تصویربرداری شده و این مهم نوید آن را می دهد که سیستم ثبت کشور به سمت حذف کامل کاغذ و گردش فیزیکی پرونده ها حرکت کند و این تجربه موفق باید در سایر بخش های دستگاه قضایی نیز به جهت کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری جدی گرفته شود.
تویسرکانی با تاکید بر ضرورت افزایش بهره وری در همه بخش های کشور، گفت: وظیفه مدیران کشور است که با التزام به الزامات یک مدیریت صحیح، استفاده بهینه از منابع و پایش عملکردها در راستای اهداف متعالی نظام گام بردارند و بحمدالله امروز سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همین نگاه، دیگر در اذهان جامعه یک سازمان پیچیده و مبهم نیست و بسیاری از امور آن به صورت سیستمی و با شفافیت کامل به انجام می رسد. وی افزود: متاسفانه علی رغم مهیا شدن بسیاری از زیرساخت های مناسب جهت به نتیجه رساندن کاداستر در کشور، امروز این طرح به دلیل عدم تامین بودجه و همراهی نکردن دستگاه هایی که ملزم به همراهی شده اند روند مناسبی نداشته، این درحالی است که در سال گذشته سازمان ثبت با تامین دستگاه های موقعیت یاب و راه اندازی شبکه ملی یکپارچه مالکیت ها (شمیم) کاری کم نظیر در زمانی کوتاه و به سرعت انجام داد که این اقدام در دنیا کم نظیر بوده است.

 

نقش ثبت در پیشگیری از اختلافات

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز با تفسیر آیه ۲۸۲ سوره بقره در خصوص نقش کتابت و ثبت در پیشگیری از مفسده ها و اختلافات، افزود: از این آیه می توان به عنوان سرخطی برای استنباط ها و فتاوای جدید در این عرصه بهره برد.
معاون فرهنگی قوه قضاییه مدیریت جهادی را راهکار عینیت بخشیدن به تصمیمات و شکستن حصارهای زمانی و مکانی در عرصه مدیریتی کشور عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشو با بهره گیری از مدیریت جهادی، تحولاتی بزرگ را پشت سر گذارده که این تحولات با تجربه و نگاه تحولی مدیران و کارکنان این سازمان منجر به انقلابی عظیم در نظام ثبتی کشور شده است.

 

تبعات سیاسی و قضایی در صورت عدم اجرای کاداستر

همچنین حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی، مشاورعالی رییس قوه قضاییه در این نشست نیز با تاکید بر اهمیت کاهش اضطراب و آرامش بخشی به جامعه با قضاوت عادلانه و حرکت های موثر، اظهارکرد: در سال های اخیر حرکت سازمان ثبت از این حیث، جلوه ای از آرامش بخشی و رفع اضطراب های اجتماعی است که با تثبیت مالکیت های مردم، جلوگیری از هرگونه تعرض به حقوق و کاهش پرونده های قضایی محقق می شود.
وی افزود: تمامی برنامه ریزی ها و تامین منابع و ابزارها باید در جهت خدمت گذاری بهتر به مردم مورداستفاده قرار گیرد چراکه خدمت گذاری به مردم به عنوان عبادت تلقی می شود.
مشاورعالی رییس قوه قضاییه با استفاده از تاخیرهای ایجاد ایجاد شده در مسیر اجرای کامل طرح کاداستر در کشور، افزود: کاداستر از مسائل بسیار با اولویت کشور است و حتی یک روز هم نباید در اجرای آن تاخیر شود چراکه عدم بهره مندی از آن، آثار و تبعات سیاسی، امنیتی، قضایی و اقتصادی برای کشور در پی خواهد داشت.
در پایان این نشست نیز حجت الاسلام علی مظفری، رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی نیز با تاکید بر ضرورت تشویق جامعه به ثبت رسمی، گفت: نباید موضوعات واضح همچون نقل و انتقالات خودرو و لزوم ثبت رسمی که در قانون نیز تاکید شده با صحبت های ناصحیح به انحراف کشیده شود و برای ضابطین قضایی رعایت و عمل به این مقررات لازم الاجرا خواهد بود.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید