علائم تجاری

تخفیف مجازات محکومان موادمخدر همچنان در کما|دفتر حقوقی موکل

(96/05/20 ) «طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گرفت و دوباره به کمیسیون قضائی مجلس ارجاع داده شد.

صبح روز گذشته پس از اعلام دستور کار، این طرح به بحث گذاشته شد. مخالفان و موافقان طرح، یک به یک درباره آن صحبت کردند؛ اما در نهایت، با توجه به دو ایرادی که درباره طرح مطرح شد، رئیس مجلس پیشنهاد داد تا ارجاع طرح به کمیسیون قضائی به رأی گذاشته شود که با ١٦٣ رأی مثبت، راهی کمیسیون شد. هدف از «طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر ، کاهش و تخفیف مجازات اعدام برای محکومان مواد مخدر است.

 

 

 

لاریجانی: خلاف قانون اساسی است


دو ایرادی که رئیس مجلس آنها را وارد دانست تا ارجاع را به رأی بگذارد؛ یکی به تبصره یک بود و یکی هم به تبصره پنج طرح. لاریجانی در ایرادش به تبصره یک گفت: «تبصره یک گفته عطف به ماسبق شود؛ ولی در عطف به ماسبق تغییر ایجاد شده است. مثلا در بند پ گفته اگر کسی بیش از ٥٠ کیلو باشد، فلان مجازات باشد . او ادامه داد: «اگر کسی در شرایط فعلی محکوم به اعدام شده و مثل این قانون بوده، می توانید تجدیدنظر کنید؛ منتها در شرایط فعلی ٥٠ کیلو گذاشتید ولی در تجدیدنظر گفتید صد کیلوگرم. شما می توانید بگویید با افرادی که حکم برایشان صادر شده، مطابق این قانون عمل شود؛ اما چرا مقدار آن را تغییر دادید؟ . او افزود: «این اشکال است. می توانستید بگویید می توانیم درباره مرتکبان جرائمی که طبق بندهای این قانون مستوجب اعدام و حبس ابد شده اند، تجدید نظر کنیم . او در ادامه گفت: «برای محکومان فعلی گفتید ٥٠ کیلو و محکومان قبلی را گفتید صد کیلو. تبصره یک، خلاف قانون اساسی است؛ چون برای افراد دو جور محکومیت می گذارد. شما الان یک اوزانی گذاشتید برای محکومیت، بعد گفتید افرادی که قبلا محکوم شده اند، اوزانش دو برابر است. این حتما خلاف و اشتباه است . یکی از موافقان طرح، خطاب به لاریجانی گفت: «این پیشنهاد قوه قضائیه بوده و رئیس مجلس هم پاسخ داد: «این اشکال دارد، حالا هرکسی پیشنهاد داده باشد . او در توضیح به نمایندگان گفت: «در تبصره یک برای افرادی که الان برایشان حکم صادر شده، می تواند تجدیدنظر شود ولی اوزان را دو برابر کرده اند که حتما اشکال دارد . علی لاریجانی پس از تصویب پیشنهاد خود، درباره ارجاع مجدد طرح به کمیسیون قضائی گفت: «کمیسیون قضائی تلاش کند اشکالات موجود برطرف شود و در بعضی موارد هم که تکرار وجود دارد، آنها هم رفع شود تا این طرح با دقت بیشتری نهایی شود که در هفته آینده بتواند در دستور کار مجلس قرار گیرد .تبصره ٥ این طرح می گوید: «به منظور کاهش مصرف مواد مخدر و درمان معتادان و جلوگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، دولت موظف است از طریق شناسایی معتادان و تأمین نیاز آنها به نحو صحیح، رابطه قاچاقچیان مواد مخدر با مصرف کنندگان را ظرف مدت دو سال پس از لازم الاجراشدن این قانون قطع نماید. آیین نامه اجرائی این تبصره با پیشنهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر و تأیید رئیس قوه قضائیه حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون، به تصویب هیئت وزیران می رسد . این تبصره با تذکر «حاجی دلیگانی روبه رو شد که آن را مغایر آیین نامه داخلی مجلس ارزیابی کرد. لاریجانی هم این تذکر را وارد دانست و گفت: «این موضوع می تواند در طرحی جداگانه ارائه شود؛ زیرا خارج از ضوابط آیین نامه به طرح ذکرشده اضافه شده است؛ بنابراین از این طرح باید حذف شود .

 

ملک شاهی: افراد بیشتری مشمول تخفیف حکم می شوند

اما در حاشیه جلسه علنی مجلس، «الهیار ملک شاهی ، رئیس کمیسیون قضائی، از ایرادات به تبصره های یک و پنج گفت. او در پاسخ به اینکه گویا نماینده دولت همچنان مخالف است گفت: «دولت به صورت کلی با این طرح مخالف نیست؛ ولی بعضی افراد ممکن است بیایند و نظر شخصی خود را بدهند. هم نمایندگان دولت و هم قوه قضائیه همه در جلسات کمیسیون به صورت فعال حضور دارند و نظراتشان گرفته می شود. به هر تقدیر، مجلس الان دو پیشنهاد داشت که صبح چهارشنبه، قبل از جلسه علنی، در کمیسیون جلسه گذاشتیم تا این دو موضوع را بررسی کنیم . دو موضوع مدنظر «ملک شاهی ، همان دو ایرادی بود که به خاطر آنها طرح به کمیسیون بازگشت؛ «تبصره ٥ و «تبصره یک مربوط به اوزان است تا به گفته او «یک کاسه شود. او در پاسخ به اینکه آیا این موضوعات قبلا در کمیسیون مطرح نشده، گفت: «از نظر ما ایرادی نداشت؛ ولی به هر حال مجلس رأی داد . او درعین حال در پاسخ به اینکه اگر دلایلی که لاریجانی گفت گنجانده شود، آیا افراد بیشتری مشمول تخفیف حکم خواهند شد یا خیر، گفت: «بله؛ این موضوعات در کمیسیون بررسی خواهند شد و اگر در کمیسیون رأی بیاورند، اصلاح می کنیم و اگر نه که همان طور به صحن می بریم . پیش از این، حجت الاسلام «حسن نوروزی ، سخنگوی کمیسیون قضائی، تعداد افرادی را که مشمول این قانون می شوند، بین پنج تا شش هزار نفر اعلام کرده بود. رئیس کمیسیون قضائی مجلس درباره چرایی تبصره ٥ هم گفت: «درباره تبصره ٥ نظرشان این بود که در این طرح که مربوط به اصلاح مجازات اعدام است، ضرورتی ندارد گنجانده شود .

 

مخالفت ستاد مبارزه با جزئیات طرح

در جریان نطق مخالفان و موافقان طرح، «علی مؤیدی ، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، در مخالفت با جزئیات این طرح، سخن گفت. او گفت: «۹۵ درصد از جمعیت جامعه سالم و کمتر از پنج درصد معتاد یا قاچاقچی هستند و در این طرح، آن ۹۵ درصد جمعیت سالم دیده نشده و بیشتر به بخش قاچاقچیان توجه شده است . او گفت: «معتقدیم بر اساس کارهای کار شناسی صورت گرفته، اگر این طرح به تصویب برسد، سلامت و امنیت ۹۵ درصد دیگر جامعه را به خطر می اندازد. منطقه ما خشن ترین شبکه های قاچاق مواد مخدر را در خود جای داده است یا پیچیده ترین شبکه های قاچاق در این منطقه هستند . مؤیدی گفت: «این طرح نه تنها نمی تواند بخش های مقابله کننده با مواد مخدر را به نتیجه برساند، بلکه موانع و اشکالاتی را ایجاد خواهد کرد. درعین حال ما با کلیات این طرح موافقیم اما با جزئیات آن مخالف هستیم .

 

سخنگوی کمیسیون قضائی: اینها فقط بلدند بگویند ما اعدام می كنیم

اما نوروزی سخنگوی کمیسیون قضائی در موافقت با این طرح گفت: «آقای مؤیدی به ما گفتند برای بررسی این طرح وقت بدهید، ما هم ١٠ ماه به آنها وقت دادیم اما یك برنامه به ما ندادند. اینها فقط بلدند بگویند ما اعدام می كنیم! ما هم می گوییم خب اعدام كنید؛ اما چه كسی را اعدام می كنید؟ آقای مؤیدی چند قاچاقچی بین المللی را اعدام كردید؟ آیا اعدام كردن حمال ها و بی گناه ها درست است؟ پنج هزار و ٣٠٠ نفر در رابطه با این جرم در زندان هستند. تو به چه دلیل می‎خواهی اینها را اعدام كنی؟ اسم سه قاچاقچی بین المللی را برای اعدام بیاور! آمار قاچاق در سال ٩١، ٥٠٠ تُن بود و در سال ٩٤ خود آقای مؤیدی گفته است كه ٦١٨ تُن بود . نوروزی افزود: «اینكه اعدام چقدر تأثیر داشته را ما بررسی كردیم. ٩٥ درصد از فرزندان اعدام شدگان، به سمت مواد برگشته‎اند و ٩٥ درصد از كسانی كه عفو شدند، دیگر به سمت مواد مخدر برنگشتند . او با بیان اینکه «ما كی گفتیم اعدام برداشته شود؟ ، ادامه داد: «یك آیه قرآن برای این کار برای من بیاورید. برای من بگویید آن یك آیه براساس محاربه است یا افساد؟ ما گفتیم اعدام برای كسی است كه سلاح گرم یا سرد داشته باشد. ما در این طرح گفته‎ایم که اعدام برای كسی است كه سردسته باشد یا از اطفال و مجانین استفاده كرده باشد، بیش از ٥٠ كیلو تریاك و بیش از دو كیلو مواد صنعتی تولید و توزیع و سه کیلو حمل و نگهداری كند . او با اشاره به حمایت قضات از این طرح، تأكید كرد: «آقایان عزیز تاكنون ندیدم یك قاضی دادگاه انقلاب به من مراجعه كند و بگوید شما كار خوبی نكردید! قاضی ای كه ١٨ سال در دادگاه كار كرده، گفت احسنت . به هر ترتیب این طرح برای بار دوم با رأی نمایندگان به کمیسیون قضائی ارجاع داده شد تا اگر ایرادات وارده به آن رفع شود، جمعیتی بیش از آن تعدادی که پیش از این سخنگوی کمیسیون قضائی گفته بود، مشمول تخفیف مجازات شوند؛ یعنی بیش از پنج تا شش هزار نفر.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید