علائم تجاری

برخورد قاطع با تصادفات ساختگی |دفتر حقوقی موکل

(96/05/24 ) تصادفات ساختگی و سوءاستفاده از بیمه وسایل نقلیه، به یکی از راهکارهای سودجویان برای کسب درآمد بدل شده است؛ سودجویانی که برای اخذ دیه‌های گزاف حاضرند تا به عضوی از اعضای بدن خود صدمه جدی وارد کنند و با انداختن خود جلوی خودروها، ضربه وارد شده را ناشی از تصادف نشان دهند.
کثرت این پرونده‌ها و موارد این چنینی در استان‌های مختلف کشور باعث شده تا دستگاه های ذی ربط هوشیارتر از گذشته، نسبت به این سودجویی‌ها حساسیت نشان داده و با هرگونه صحنه‌سازی و تصادف ساختگی برخورد کند.

 

 

شناسایی و دستگیری اعضای باند تصادف ساختگی در کاشان


‌چندی پیش اعضای باندی که اقدام به ایجاد تصادفات ساختگی می‌کردند، دستگیر شدند و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان در این باره توضیح می‌دهد که‌ اعضای باندی که با ایجاد تصادفات ساختگی اقدام به کلاهبرداری در سطح شهر‌های مختلف می‌کردند، در شهرستان کاشان شناسایی و دستگیر شدند.
‌سیدرضا سجودی تصریح می‌کند: از مدت‌ها قبل شناسایی و برخورد با افرادی که از طریق تصادفات ساختگی به دنبال وصول دیه و... (کلاهبرداری) از شرکت‌های بیمه بودند در دستور کار دادگستری شهرستان کاشان قرار گرفته بود.
وی می‌افزاید: با هوشیاری بازپرس شعبه سوم دادسرای کاشان باندی که حسب ادله موجود با تصادفات ساختگی اقدام به کلاهبرداری می‌کردند، شناسایی شده و ۲۴ نفر از نقاط مختلف کشور که به همین منظور داخل یک منزل استیجاری در شهر کاشان متمرکز شده بودند، دستگیر شدند.
سجودی بیان می‌کند: بنا بر اطلاعات اولیه واصله اعضای اصلی باند با شناسایی و اغفال اشخاص و متعهد کردن وی با اخذ اسناد تجاری و با وعده پرداخت درصدی از مبالغ وصولی از شرکت‌های بیمه با ایجاد مصدومیت و تصادفات صوری در سطح شهرستان‌های بیرجند، زاهدان، مشهد، کرمان، قزوین، بجنورد، طبس و اردبیل اقدامات و اهداف مجرمانه خود را به انجام می‌رساندند.

‌ ضرورت برخورد قضایی با طرفین تصادفات ساختگی

بر این اساس دادستان سمنان با هشدار به سوءاستفاده‌کنندگان در این باره می‌گوید: با افراد سودجو در ایجاد تصادفات ساختگی برخورد قانونی می‌شود.
حیدر آسیابی خاطرنشان می‌کند: بر اساس گزارش پزشکی قانونی و نیز  کارشناسان حوزه تصادفات رانندگی برای طرفین تصادفات ساختگی  پرونده قضایی تشکیل می‌شود.
وی  درباره راهکارهای جلوگیری از رواج این جرم توضیح می‌دهد: برای پیشگیری از آن ‌دادسرای عمومی و انقلاب ‌این افراد با اتهام شروع به کلاهبرداری مورد تعقیب قرار  می‌گیرند.
وی از بیمه‌ها درخواست می‌کند تا در اینگونه پرونده‌های تصادفات از وکلای مجرب برای جلوگیری از سوء‌استفاده برخی افراد دفاع کنند.

 تشکیل کارگروه بیمه

‌‌ مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی دادگستری استان فارس نیز در این باره بیان می‌کند: کارگروه بیمه و پیگیری تصادفات ساختگی و صوری این اداره کل توانسته است 500 میلیارد ریال هزینه‌های تحمیلی به بیمه‌ها از محل تصادفات صوری و ساختگی در این استان کشف کند.
 اسماعیل اکبری ‌اظهار می‌کند‌: ‌ روند صحنه‌سازی برای اخذ خسارت از بیمه‌ها ‌ در جامعه رو به افزایش است، افرادی با صحنه‌سازی و ایجاد تصادفات ساختگی و صوری منجر به خسارت و جرح، سعی می‌کنند مبالغی از شرکت‌های بیمه خسارت دریافت کنند.
این مقام قضایی در ادامه اظهار می‌کند: کارگروه بیمه متشکل از مسئولان و کارشناسان پلیس، پزشکی قانونی، قضایی و کارشناسان و مسئولان دیگر این موارد را شناسایی می‌کنند و در صورت کشف جرم و تشخیص صحنه‌سازی و تصادف ساختگی منطبق با موازین قانونی با متخلفان برخورد می‌شود.
به گفته اکبری، افرادی برای دریافت دیه از بیمه‌ها اقدام به خودزنی، صحنه سازی تصادف وحتی شکستن دست وپای خود به صورت عمد می‌کنند.
وی اضافه می‌کند: این افراد با بی‌حسی موضعی یا تزریق مواد بی‌حس‌کننده، دست یا پای خود را بی‌حس کرده و سپس اقدام به شکستن استخوان خود می‌کنند تا دیه دریافت کنند.
وی می‌گوید: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای حفظ حقوق بیت‌المال که قسمت عمده شرکت‌های بیمه با وجوه دولتی اداره می‌شوند، با جدیت و قاطعیت با این موضوع برخورد می‌شود که امیدواریم با این اقدامات و برخوردهای قانونی بتوانیم از بروز چنین موارد و موضوعاتی در استان جلوگیری کنیم.
 مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی دادگستری استان فارس با تذکر جدی به سوء‌استفاده‌کنندگان در این موضوع اظهار می‌کند: لازم است تا مردم به این موضوع توجه کرده و از این مساله خودداری کنند و نیز انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه نیز در این زمینه آگاهی و هوشیاری لازم را داشته باشند.
اکبری اضافه می‌کند: از شرکت‌های بیمه نیز انتظار داریم با دقت و ریزبینی این پرونده‌ها را بررسی کنند.
وی تاکید می‌کند: پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس آگاهی نیز در این زمینه با جدیت ورود پیدا کرده و موارد تصادف صوری و ساختگی و کلاهبرداری از شرکت‌های بیمه را با جدیت بررسی می‌کنند. در ماده 63 قانون دائمی شدن بیمه شخص ثالث با تصویب مجلس، هر کس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه ‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی وجوهی را بابت خسارت دریافت کند، به حبس تعزیری و جزای نقدی معادل 2برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید