علائم تجاری

فضای مجازی و افزایش جرایم رایانه ای|دفتر حقوقی موکل

(96/08/09) در سال های اخیر با گسترش اینترنت و استفاده روز افزون از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی، بستر وقوع جرم نیز تغییر کرده و امروزه بسیاری از جرایم حتی جرایم تروریستی که حمله گروهک تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی، نمونه اخیر آن بود، در فضای مجازی رخ می دهد؛ فضایی که به اذعان بسیاری از مسئولان و صاحبان فن، عنان آن تا حدودی از دست خارج شده است و ساماندهی این حوزه مستلزم اجرایی و عملی شدن شبکه ملی اطلاعات است.

 
 امروزه همگان بر این باورند که فضای مجازی مانند تیغ دو لبه ای است که ضمن داشتن فواید بسیار از جمله تسهیل امور روزمره و انجام فعالیت های علمی و فرهنگی و حتی آسان شدن برقراری ارتباط بین مردم، می تواند در اثر غفلت، بنیان های خانواده و جامعه را با خطر رو به رو کند؛ به طوری که بررسی ها نشان می دهد بخش عمده قتل ها و جنایت های اخیر ریشه در فضای مجازی و استفاده نادرست از این فناوری دارد؛ اما باید چه کرد؟
 

مردم در استفاده از فضای مجازی باید هوشیار باشند

رییس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به افزایش جرایم فضای مجازی در جامعه می گوید: اکثر افراد امروزه از اینترنت استفاده می‎کنند و طبیعی است که فضای مجازی تاثیر زیادی در زندگی آحاد جامعه دارد و دوری از این فضا غیرممکن است.
احمد سیاوش‎پور با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز جرایم در فضای اینترنتی باید در وهله اول فرهنگ استفاده از این گونه فضاها را آموزش دهیم، خاطرنشان می کند: در این مرحله باید رسانه ها و آموزش و پرورش پای کار بیایند و با آگاهی بخشی از طریق مطالب آموزشی یا ساخت برنامه های مختلف، استفاده صحیح از فضای سایبری را به مردم بیاموزند.
به گفته وی باید با آموزش‎های مختلف افراد را در استفاده از فضای مجازی هوشیار کرد و زیان‎های استفاده نادرست را به آنان آموخت و در مرحله آخر از روش‎های کنترلی قضایی و انتظامی بهره برد.

  افزایش ۱۵ درصدی جرایم رایانه ای در همدان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان هم از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی جرایم رایانه ای این استان خبر می دهد و می گوید: در سال های اخیر آسیب های این حوزه رو به افزایش بوده که کلاهبرداری رایانه ای نیز یکی از این موارد است.
وی می افزاید:  در سرقت رایانه ای، افراد اقدام به دزدیدن برخی از داده ها و اطلاعات اینترنتی و شخصی افراد می کنند که این اطلاعات می تواند شامل پسورد، اطلاعات درون سیستم یا مشخصات فردی هر شخص باشد .
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه باید ابتدا از خود فرد آغاز شود و افراد می توانند با این اقدام یاری گر دستگاه قضا در کاهش آمار جرایم در کشور باشند، می گوید: با آگاه سازی و شفاف کردن مسئله می توان راه را برای نفوذ کلاهبرداران در حوزه فضای مجازی محدود کرد.
او ادامه می دهد: کلاهبرداران اینترنتی، اغلب با بهره گیری ازموضوعاتی همچون قرعه کشی ها و برنده شدن افراد در مسابقه ها، اقدام به کلاهبرداری کرده و در این شرایط افراد نیز فریب آنها را می خورند.
وی با اشاره به اینکه  این رقم هر ساله رو به افزایش است و نمی توان آمار دقیقی در این زمینه ارایه داد، می گوید: سودجویان با فراخوندن افراد به سمت دستگاه های کارتخوان اطلاعات شخصی آنها را گرفته و سپس به نیات شوم خود دست پیدا می کنند.
وی با تاکید بر اینکه افراد از دادن اطلاعات شخصی به افراد ناشناس باید پرهیز کنند، بیان می کند: در فضای مجازی سرقت هایی همچون سرقت رایانه ای، کلاهبرداری رایانه ای، شنود غیر مجاز، دسترسی غیر مجاز به اطلاعات شخصی و سایر تخلفات دیگر صورت می گیرد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه کلاهبرداران رایانه ای پس از دریافت اطلاعات می توانند به نام همان شخص بسیاری از تخلفات را انجام دهند، می افزاید: به دلیل عدم آگاهی، پرونده هایی که در بخش جرایم رایانه ای به دادگستری ارجاع داده می شود هر روز رو به افزایش است به طوری که در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی جرایم رایانه ای
بودیم.

ایجاد دایره مبارزه با جرایم اینترنتی در اردبیل

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل هم از دیگر مقامات قضایی است که ضمن تأکید بر برخورد با جرایم اینترنتی و راه اندازی دایر مبارزه با این جرایم می گوید: جرایمی همچون شایعه پراکنی ، توهین به مقدسات و تبادل مواد مخدر در شبکه های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام و...) و فضای مجازی در گروه جرایم اینترنتی قرار دارد و ضرورت تأسیس دایره مبارزه با جرایم اینترنتی را بیش از پیش نشان می دهد.
ناصر عتباتی با تاکید بر لزوم هوشیاری شهروندان در مقابل کلاهبرداری های احتمالی در فضای مجازی اظهار می کند: مردم قبل از انجام هرگونه فعالیت در فضای مجازی، به هشدارها و توصیه های پلیس در این خصوص توجه داشته باشند و از اعتماد بی جا به طرف مقابل در خریدهای الکترونیکی پرهیز کنند.
وی توضیح می دهد: رشد قارچ گونه جرایم در حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات مثل کلاهبرداری های اینترنتی، جعل داده ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه ها، هک و نفوذ به سامانه های رایانه ای و اینترنتی، هرزه نگاری، جرایم اخلاقی و برخی جرایم سازمان یافته اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاب می کند که پلیس تخصصی، توان پی جویی و رسیدگی به جرایم سطح بالای فناورانه را داشته باشد.


منبع

بیشتر درباره جرایم رایانه ای بخوانید

به چه اعمالی جرم‌ رایانه‌ای گفته می شود؟|دفتر حقوقی موکل

برخی مصادیق افترا، توهین و هتک حرمت در فضای مجازی|دفتر حقوقی موکل

تخلف در مورد داده‌های سری در سامانه‌های رایانه‌ای چه مجازاتی دارد؟ |دفتر حقوقی موکل

لزوم ساماندهی مراکز خرید و فروش اینترنتی |دفتر حقوقی موکل

هشدار معاون دادستان درباره روش‌های کلاهبرداری اینترنتی|دفتر حقوقی موکل

هشدار پلیس فتا: از اینترنت رایگان استفاده نکنید |دفتر حقوقی موکل

چگونه از جاسوس‌های رایانه‌ای در امان بمانیم؟| دفتر حقوقی موکل

هشدار پلیس فتا نسبت به انتشار ویروس باجگیر |دفتر حقوقی موکل

بایسته‌های حقوقی مبادلات تجاری در فضای مجازی| دفتر حقوقی موکل

جرایم رایانه ای | دفتر حقوقی موکل

به چه اعمالی جرم‌ رایانه‌ای گفته می شود؟|دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید