علائم تجاری

رییس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد عده‌ای نمی‌خواهند قانون پیش‌فروش ساختمان اجرایی شود|دفتر حقوقی موکل

(96/10/04) رییس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه در ٩ ماهه اول سال نزدیک به ١٣ میلیون سند ثبت شده، گفت که این اسناد بیشتر مربوط به اسناد وکالت است.

محمد رضا دشتی اردکانی در نشست خبری که به مناسبت ششم دی ماه روز گرامیداشت روز دفاتر استاد رسمی با حضور اهالی رسانه برگزار شد، اظهار کرد: روز ٦ دی ماه را با توجه به آیه ٢٨٢ سوره بقره روز کاتب بالعدل نامگذاری کردیم.

وی ادامه داد: در این روز همایشی داریم که از دفاتر ٣١ استان و شخصیت ها و مسئولان دعوت به عمل آمده، محوریت این همایش تاکید بر سند رسمی است. در همایش از رییس افتخاری اتحادیه جهانی سردفتران دعوت شده تا سخنرانی داشته باشند، همچنین از تمبر دفاتر استاد رسمی رونمایی می شود.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری

دشتی اردکانی ادامه داد: در خصوص ثبت روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی و سردفتران و دفتریاران در تقویم حدود هشت سال است که تقاضا کرده ایم و امیدواریم با مساعدت دولت و قوه قضاییه این کار انجام شود.

وی در خصوص روند ارائه خدمات دفاتر اسناد رسمی به صورت الکترونیک گفت: تقریبا جزو معدود کشورهایی هستیم که به صورت پیشرفته اسناد را به صورت الکترونیکی ثبت و صادر می کنیم. با توجه به کار بزرگی که سازمان ثبت در خصوص ایجاد بانک انجام داد، اسناد به صورت آنی ثبت می شوند. این کار موجب سرعت، تکریم ارباب رجوع، پیشگیری از جعل و ارزان شدن امور ثبتی می شود. در این خصوص از نمایندگان مجلس می خواهیم که در بودجه امسال حداقل بودجه کاداستر را در نظر بگیرند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: پرونده های بسیاری در خصوص املاک داریم، پس نمایندگان در خصوص بودجه سازمان ثبت اسناد و املاک را یاری کنند. در ۹ ماه اول سال قریب به ۱۳ میلیون سند در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است. یک موافقتنامه با شرکت مخابرات با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر ارتباطات امضاء کردیم تا فیبر نوری به دفاتر اسناد رسمی کشیده شود، این کار در ده دفتر به صورت پایلوت انجام شده است.

وی ادامه داد: بیشترین آمار ثبت اسناد در خصوص اسناد وکالت پس از آن اسناد اتومبیل و بعد اسناد املاک است. در رابطه با شکایاتی که نسبت به سردفتران انجام می شد باید گفت این کار با توجه به اجرای ثبت آنی کاهش یافته است. پرونده انتظامی سردفتران به حدی کاهش یافته که زمان هایی می شود که در این خصوص پرونده ای در دادگاه مطرح نیست.

دشتی اردکانی در خصوص آخرین وضعیت قانون پیش فروش ساختمان گفت: این قانون در اکثر استان ها اجرا شده است. در تهران هم مشکل شناسنامه فنی ساختمان را داریم. متاسفانه یکی از معضلات مردم بحث پیش فروش بود که برای آنها مشکلاتی را ایجاد می کرد و هر روز شاهد حضور پیش خریداران در مقابل مراجع قضایی بودیم. چنانچه با یک سند عادی یک آپارتمان را به ده نفر می فروختند. اگر این قانون اجرایی شود، هیچ گونه مشکلی در این باره نخواهیم داشت، البته یک عده نمی خواهند این قانون اجرایی شود که بعدا دلایل آن را خواهم گفت.

رییس کانون سردفتران و دفترداران درباره مشکلاتی که در هنگام زلزله و حوادث اینچنینی ممکن است برای اسناد ایجاد شود، بیان کرد: یکی از مشکلات اسناد عادی همین موضوع از بین رفتن در حوادث است. اگر دو طرف معامله تعهد نداشته باشند، مشکلات به وجود می آید. ما به مناطق زلزله زده مراجعه کردیم و جزو اولین نهادهایی بودیم که در منطقه سر پل ذهاب دفاتر  اسناد رسمی را ایجاد کردیم. هشت دفتر سرپل ذهاب یا کاملا تخریب شده بود یا اینکه چند درصد آن ریزش کرده بود. به همین دلیل کانکس هایی ایجاد و مستقر شد تا مشکلات را در اینباره برطرف کنند، البته از سال ۹۲ به بعد این اسناد در آرشیو حفظ شده و در صورت زلزله و حوادث مشکلاتی ایجاد نمی شود.

دشتی اردکانی درباره اسناد مربوط به مسکن مهر گفت: با توجه به اینکه این اسناد به صورت خاص در دفاتر مربوطه و با روند دولتی ثبت شده می توان مشکلاتش را برطرف کرد که این موضوع در حال بررسی است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص آخرین وضعیت موضوع اختلافات نیروی انتظامی و کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص سند خودرو گفت: مشکلات حل شده، دیگر مردم را درگیر این موضوع نکنید. نیروی انتظامی کار تعویض پلاک را انجام می دهد و دفاتر هم اسناد را تنظیم می کنند.

وی درباره مشکلاتی که ممکن است هنگام زلزله احتمالی در تهران اسناد را دچار مشکل کند، گفت: اسناد به صورت الکترونیک آرشیو شده اما اسنادی که به صورت دستی نوشته شده قطعا مشکل خواهد داشت. اگر این اسناد از بین برود مشکلاتی بزرگی به وجود می آورد. از مردم می خواهیم که اسناد را به صورت رسمی ثبت کنند و در آرشیوها به صورت امن نگهداری شوند.


منبع

 

 

بیشتر درباره پیش فروش ساختمان بدانیم

راهکار پیشگیری از کلاهبرداری در پیش خرید ساختمان|دفتر حقوقی موکل

تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان در دفاتر مشاوران املاک ممنوع است |دفتر حقوقی موکل

هیچ انبوه‎سازی قبل از انجام ۳۰ درصد پیشرفت کار، حق انتشار آگهی پیش فروش ساختمان را ندارد| دفتر حقوقی موکل

افراد فاقد مجوز حق انتشار هیچ گونه آگهی پیش فروش ساختمان را ندارند| دفتر حقوقی موکل

نحوه انتقال پیش فروش ساختمان

 

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید