علائم تجاری

مقررات مربوط به تعدیل مهریه |دفتر حقوقی موکل

مطابق قانون زن مالک مهر است لذا حق خواهد داشت تا هر زمان مهر را از همسر خود مطالبه کند. این موضوع در حالی است که ممکن است مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، لذا ناگزیر به تقدیم دادخواست اعسار شود.
 

در چنین شرایطی و با توجه به مقرراتی که در این زمینه وجود دارد، زن در بعضی موارد مجبور خواهد بود تا با اثبات ملائت مرد، ادعای وی مبنی بر عدم تمکن مالی را رد کند.
به عبارت دیگر در مواردی مرد از بار اثبات ادعای خود مبنی بر عدم ملائت و تمکن مالی معاف خواهد بود. بنابراین زوجه ملزم است که تمکن مالی زوج را اثبات کند.
اما همیشه این گونه نیست و زوجه توفیق در اثبات این امر به دست نمی آورد یا آن که فی الواقع مرد تمکن مالی برای پرداخت مهریه همسر خود را ندارد. از این رو، همواره امکان مواجهه با حکم اعسار از سوی دادگاه وجود خواهد داشت.

این حکم نیز به یکی از دو حالت ذیل نمود خواهد داشت:
در حالت نخست، مدیون محکوم معسر، متمکن از پرداخت بدهی خود به نحو اقساط شناخته می شود. در حالت دوم نیز، مدیون محکوم معسر، متمکن از پرداخت بدهی خود در مهلت مناسبی می شود. اما آنچه که در ادامه بدان خواهیم پرداخت، این است که تغییر اتفاقات آینده مانع ایجاد تغییر در حکم نخواهد شد. به عبارت دیگر تغییر وضعیت مالی امری حدوثی خواهد بود، لذا احوال مالی افراد هر روز ممکن است به گونه ای دیگر رقم بخورد.
بنابراین ممکن است معسر امروز، فردا از اعسار خارج شود و لذا این تغییر شرایط تاثیر گذاری زیادی خواهد داشت؛ به طوری که مقدمه ای برای تقدیم دادخواست تعدیل قرار خواهد گرفت.

تعدیل نیز همواره دارای دو جنبه خواهد بود:
جنبه نخست، جنبه منفی یا همان کاهش مبلغ بوده و جنبه دوم، جنبه مثبت یا همان افزایش مبلغ است.
به طور مثال مرد بعد از صدور حکم اعسارش، صاحب ارثی می شود یا حقوق کارمندی او افزایش می یابد. با این اوصاف وی را دیگر نمی توان معسر به صورت مطلق تلقی کرد.  لذا همواره زوجه این امکان را خواهد داشت تا تغییر شرایط پرداخت مهریه را از دادگاه بخواهد. دادگاه نیز با در نظر گرفتن اوضاع و احوال مسلم قضیه در راستای صدور حکم به تعدیل از جنبه مثبت آن اقدام خواهد کرد.  البته در فرضی که وضعیت مالی زوج معسر به یکباره تغییر کند و بهبود یابد، دیگر تقدیم دادخواست تعدیل موضوعیت نخواهد داشت، لذا در این حالت امکان اجرای کامل حکم از آن محل وجود خواهد داشت.
از طرف دیگر، ممکن است زوج معسر دچار نقصان یا بیماری شود و تا مدتی قادر به انجام کار نباشد، در این حالت وی می تواند تعدیل مهریه از جنبه منفی آن را به موجب دادخواست، از دادگاه درخواست کند.
قانونگذار نیز در تبصره دو ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی بیان داشته است که محکوم علیه و محکوم له هر دو امکان تقدیم دادخواست تعدیل را خواهند داشت.

 

منبع

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید