علائم تجاری

حبس؛ مجازات معسر غیرواقعی|دفتر حقوقی موکل

اعسار وضعیت حقوقی است که به واسطه حادث شدن آن فرد در حالتی قرار خواهد گرفت که دیگر به راحتی قادر به تادیه دیون خود و پرداخت مطالبات دیگران نیست.
این وضعیت که به سود طلبکار یا همان محکوم له نیست، به نوعی تاسیس و امتیازی برای محکوم علیه است تا به واسطه آن بتواند از حقوق و امتیازات قانونی بهره مند شود. همین امر سبب شده است تا افرادی برای بهره مندی از این مزایای قانونی، خود را خلاف واقع، معسر معرفی کنند. به عبارت دیگر، همواره این احتمال وجود خواهد داشت که محکوم علیه به منظور فرار از انجام تعهداتش، خود را خلاف واقع معسر معرفی کند.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

 به عنوان مثال، زوج در دعوای مطالبه مهریه دادخواست اعسار می دهد و در حالی که وی متمکن و دارای اموالی است، دادگاه وی را معسر تشخیص می دهد اما بعد از مدتی احراز می شود که زوج معسر نبوده و بر خلاف حقیقت خود را معسر معرفی کرده است.
قانونگذار در ماده ۱۶ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، تکلیف چنین اشخاصی را مشخص و بیان کرده است: دادگاه ضمن حکم به رفع اثر از حکم اعسار سابق، محکوم علیه (زوج) را به حبس تعزیری درجه هفت (حبس از ۹۱ روز تا شش ماه) محکوم خواهد کرد بنابراین باید بیان کرد بعد از احراز این امر که فرد خود را بر خلاف حقیقت معسر معرفی کرده است، دادگاه از حکم اعسار، رفع اثر خواهد کرد. اما نکته ای که باید بدان توجه شود، این است که رفع اثر از حکم اعسار سابق و نیز اعمال حبس تعزیری درجه هفت برای مدعی، که خود را خلاف واقع معسر معرفی کرده است، نافی حق وی در طرح مجدد دعوای اعسار نخواهد بود. بنابراین چنین شخصی (زوج) همواره این امکان را خواهد داشت تا با تقدیم دادخواست اعسار، اعسار خود را اثبات کند چرا که اعسار، امری عارضی و حادثی است.
این در حالی است که چنین شخصی از امتیاز مقرر در ماده سه قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی محروم خواهد بود. به عبارت دیگر چنین شخصی (زوج) دیگر به صرف تقدیم داخواست اعسار همراه با رعایت شرایط قانونی از حبس رهایی نخواهد یافت، لذا اصولاً وی تا اثبات حدوث اعسارش در دادگاه حبس خواهد شد.
باید تاکید کرد چنین شخصی به واسطه ادعای اعسار خلاف واقع و متعاقباً تاخیر ایجادشده در ادای دیون و اجرای تعهداتش، قطعاً مسئول خسارات واردشده به محکوم له نیز خواهد بود.

 

منبع

 بیشتر درباره حبس و مجازات بدانید

  چند نکته درباره تخفیف و تبدیل مجازات|دفتر حقوقی موکل

 دیه و حبس؛ مجازات سقط عمدی جنین|دفتر حقوقی موکل

تمهید قانونگذار برای تعیین مجازات‌های تکمیلی و تبعی در برخی جرایم|دفتر حقوقی موکل

حبس و جزای نقدی؛ مجازات استفاده جعلی از عناوین علمی|دفتر حقوقی موکل

فریب در ازدواج چه مجازاتی پی خواهد داشت؟|دفتر حقوقی موکل

اجرای مجازات چه مجرمانی و چگونه قابلیت تعلیق دارد؟|دفتر حقوقی موکل

مجازات‌های مقرر در قانون برای‌‌ گزارش خلاف واقع|دفتر حقوقی موکل

پاپوش درست کردن برای دیگری چه مجازاتی دارد؟|دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید