علائم تجاری

آیا دادگاه عمومی مستقر در حوزه قضایی بخش صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانوادگی را دارد؟|دفتر حقوقی موکل

قانون حمایت خانواده بخش دادگاه خانواده در ماده ۱ بیان می کند: به منظور رسیدگی به امور و دعاوی خانوادگی، قوه قضاییه موظف است ظرف سه سال از تاریخ تصویب این قانون در کلیه حوزه های قضایی شهرستان به تعداد کافی شعبه دادگاه خانواده تشکیل دهد.
تشکیل این دادگاه در حوزه های قضایی بخش به تناسب امکانات به تشخیص رئیس قوه قضاییه موکول است.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

 

این ماده دارای تبصره های ذیل می باشد:

 

تبصره ۱- از زمان اجرای این قانون در حوزه قضایی شهرستان هایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده است تا زمان تشکیل آن، دادگاه عمومی حقوقی مستقر در آن حوزه با رعایت تشریفات مربوط و مقررات این قانون به امور و دعاوی خانوادگی رسیدگی میکند.

 

تبصره ۲- در حوزه قضایی بخش هایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده است، دادگاه مستقر در آن حوزه با رعایت تشریفات مربوط و مقررات این قانون به کلیه امور و دعاوی خانوادگی رسیدگی می کند، مگر دعاوی راجع به اصل نکاح و انحلال آن که در دادگاه خانواده نزدیکترین حوزه قضایی رسیدگی می شود.
طبق نظریه مشورتی شماره ۷/۹۳/۲۷۸۹ – ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ اداره کل حقوقی قوه قضاییه سوال پیش می آید آیا دادگاه عمومی مستقر در حوزه قضایی بخش صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانوادگی را دارد؟

 

در پاسخ به سوال مطرح شده می توان گفت: در حوزه قضایی بخش هایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده است، دادگاه مستقر در آن حوزه با رعایت تشریفات مربوطه و مقررات قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، به کلیه امور دعاوی خانوادگی از جمله طلاق و مهریه رسیدگی می کند مگر دعاوی راجع به اصل نکاح و انحلال آن، اعم از اصل طلاق و فسخ نکاح است.

 

بدیهی است اگر خواسته، مطالبه مهریه باشد، ولی در اصل نکاح اختلاف باشد، رسیدگی به دعوای مهریه مادام که راجع به اصل نکاح در مرجع صالح تعیین تکلیف نشود، امکان پذیر نیست.


 

منبع

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید