علائم تجاری

بررسی صلاحیت دادگاه خانواده| دفتر حقوقی موکل

 

دادگاه خانواده دادگاهی اختصاصی است که به موجب قانون حمایت خانواده برای رسیدگی به امور و دعاوی خانوادگی ایجاد شده است.

پرسش مهمی که در خصوص دادگاه خانواده وجود دارد، این است که دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به چه موضوعاتی را دارد؟ یعنی کدام یک از دعاوی را می توان در این دادگاه مطرح کرد؟

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

 

ماده ۴ قانون حمایت خانواده به این پرسش، پاسخ داده است. طبق این ماده، دعاوی مربوط به موضوعات زیر در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارد که عبارت از نامزدی و خسارات ناشی از برهم زدن آن؛ نکاح دایم، موقت و اذن در نکاح؛ شروط ضمن عقد نکاح؛ ازدواج مجدد؛ جهیزیه؛ مهریه؛ نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت؛ تمکین و نشوز و طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن است. از جمله موارد دیگری که طبق ماده ۴ قانون حمایت خانواده، در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارد، حضانت و ملاقات طفل؛ نسب؛ رشد، حجر و رفع آن؛ ولایت قهری، قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان؛ نفقه اقارب؛ امور راجع به غایب مفقودالاثر؛ سرپرستی کودکان بی سرپرست (فرزندخواندگی)؛ اهدای جنین و تغییر جنسیت است. با این که قانون حمایت خانواده در ماده ۴ مقرر کرده است که رسیدگی به دعاوی مربوط به جهیزیه، مهریه و نفقه در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارد اما دعاوی مربوط به مهریه، جهیزیه و نفقه در صورت وجود دو شرط زیر در شورای حل اختلاف باید مطرح شود:


۱- در صورتی که مبلغ مهریه، نفقه و جهیزیه تا ۲۰ میلیون تومان باشد. برای مثال اگر خانمی بخواهد مهریه خود را از همسرش مطالبه کند و مبلغ مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند اما در مواردی که مبلغ مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان است، باید به دادگاه خانواده مراجعه کند.


۲- در صورتی که پیش از طرح دعاوی مربوط به جهیزیه، نفقه و مهریه تا ۲۰ میلیون تومان، دعوای طلاق مطرح نشده باشد، چون طلاق از اموری است که در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارد، اگر دادگاه خانواده حکم طلاق را صادر کند، در همین حکم تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه را هم مشخص می کند و دیگر نیازی به رسیدگی شورای حل اختلاف نیست.

منبع

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید