علائم تجاری

رشد پرونده‌های قصور پزشکی/علت فوت کیارستمی را نمی‌توان دقیق اعلام کرد |دفتر حقوقی موکل

(96/04/13) احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در نشست خبری با اشاره به آمار شکایت از پزشکان اظهار کرد: در سال گذشته پرونده کمیسیون قصور پزشکی یک رشد قابل توجهی داشته است.


 
وی افزود: در سال ۹۵، ۷ هزار و ۲۱۴ پرونده شکایات بیماران داشتیم که با رشد ۲۷ و ۲ درصدی مواجه شده است.
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: از این تعداد، ۴ هزار و ۸۸ پرونده یعنی ۵۶ درصد تبرئه و حدود ۴۴ درصد محکومیت داشته‌ایم.‌
 
وی بیان داشت: در رسیدگی به این پرونده‌ها از متخصصان و کارشناسان خبره دعوت می‌شود و پس از نظریه کارشناسی برای قاضی ارسال و حکم صادر می‌شود. بیشترین شکایات ۱۱۵۷ مورد مربوط  به زنان و زایمان بوده است.
 
شجاعی تصریح کرد: در ادامه جراحی عمومی ۹۷۶ مورد که از این تعداد ۵۰۰ پرونده تبرئه شدند و همچنین جراحی ارتوپدی با رشد ۲۱ درصدی همراه بوده است. 
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: چهارمین گروه که بیشترین امار را دارد دندانپزشکی است که ۲۵۴ تبرئه و ۴۲۲ مورد محکومیت داشته است.
 

علت فوت کیارستمی را نمی‌توان دقیق اعلام کرد

شجاعی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پرونده پزشکی کیارستمی به پزشکی قانونی ارسال شده است یا خیر، اظهار کرد: پرونده فرستاده شده، اما چون معاینه جسد و انجام ازمایشات صورت نگرفته است؛ بر چه اساسی میتوان قضاوت کرد.سازمان پزشکی قانونی متولی علت فوت، تعیین قصور و میزان قصور پزشکی است. در این پرونده باید بر اساس گفته ها و مدارک موجود در پرونده قضاوت کرد که کار بسیار سختی است.
 
وی ادامه داد: نمیتوان علت فوت را دقیق تعیین کرد. نظام پزشکی تیمی را تشکیل داد و پس از جمع بندی نظریه ای ارائه کرد، اما پزشکی قانونی رسما نظریه ای ارایه نکرده است.
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: قبل از شکایت خانواده مرحوم جلسات تخصصی در نظام پزشکی شروع  شد و اظهار نظرها ارایه گردید و قصورپزشک و درمان تشخیص  و منجر به رای انتظامی شد.اولیای دم در دادسرای عمومی و انقلاب تهران شکایت کردند و دادسرا پرونده را برای تعیین قصور پزشکی و میزان قصور به پزشکی قانونی ارسال کردند که سه سری کارشناسی تخصصی صورت گرفت و جواب همه اینها به دادسرا ارایه شده است.
 
وی با تاکید بر این مطلب که پاسخها صریح روشن و واضح است، بیان کرد: کمیسیون کارشناسی پزشکی قانونی موظف به پاسخگویی به سوالات دادگاه است . باتوجه به اینکه کالبدشکافی انجام نشده است علت فوت را نمیتوان دقیق اعلام کرد. چند صفحه توضیحات پزشک معالج است که این توضیحات را نمیتوان پرونده بالینی عنوان کرد.
 

علت فوت شهيد ركن آبادي مشخص نشد

رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره ادعای فرزند شهيد ركن آبادي شهيد فاجعه منا مبنی بر این که  قلب و اعضای ديگر پيكر پدرش در جسم او قرار نداشت، گفت: كالبدشكافی شهيد ركن آبادی در همان عربستان انجام شده بود و نتیجه آن به ایران ارسال نشد و به  همین منظور برای ایشان، تعیین علت فوت انجام نشد.
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه این نشست بیان کرد: از تعداد کسانی که بیش از یک بار مورد معاینه قرا گرفته اند آمار عدد یک میلیون و 974 هزار و 249 نفر را نشان می‌دهد که رشد 2.5 درصدی داشته است.
 
وی اضافه کرد: آمار نزاع در سال 94 ،223 564  مورد بوده است که نسبت به سال 95 ، 547028 بر اثر نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که این  رشد سه درصدی را نشان می دهد.
 
شجاعی افزود: آمار مصدومان تصادف نیز رشد 6.4 درصدی را شامل بوده است که در سال 95 ، 333071 نفر بوده است.
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین در آمار بخش تشریح پزشکی قانونی کشورا ظهار کرد: در سال 94 ، 57633 معاینه اجساد بوده است و در سال 95، 58181 هزار بوده است که رشد 1 درصدی را داشته است.
 
وی آمار حوادث رانندگی و ترافیکی را با رشد 3.9 درصد بالاترین آمار در سال 95 اعلام کرد و گفت: در سال 95 ، 15 هزارو 932 نفر مربوط به حوادث رانندگی و ترافیکی بوده است.
 
بعد از این آمار بیماری قلبی و عروقی با 8057 نفر  و آمار مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر و روانگردان با 3190 نفر در ادامه آمار قرار دارد.
 
شجاعی همچنین در خصوص تشریح عملکرد ازمایشگاه سم شناسی نیز گفت: در سال 95 ،‌47619 پرونده در این رابطه کار شده است که نسبت به سال 94 رشد 4.7 درصدی را شامل است.
 
وی بیان کرد: نمونه کار شده غیر دستگاهی در سال 95 ، 279023 بوده است و نمونه کار شده دستگاهی 67870 بوده است که در این رابطه امار سال 95 نسبت به سال 94 24.9 درصد رشد داشته است.
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین در خصوص عملکرد آزمایشگاه سرولوژی نیز گفت: در این زمینه نیز 17420 پرونده درسال 95 کار شده است و 29999 پرونده نمونه کار شده است.
 
وی تصریح کرد: در آزمایشگاه ژنتیک نیز 6248 پرونده کار شده و 10186 استخراج نمونه گرفته شده است.
 

مطالب مرتبط درباره جرایم پزشکی

بایدها و نبایدهای افشای اسرار بیماران توسط پزشکان| دفتر حقوقی موکل

اطلاعات 10 هزار مجرم سابقه‌دار وارد بانک اطلاعات ژنتیکی شده است|دفتر حقوقی موکل

تشکیل بانک اطلاعاتی ژنتیکی در پیشگیری از وقوع جرم تاثیر زیادی دارد| دفتر حقوقی موکل

تشکیل بانک ژنتیک مجرمان در راستای کاهش جرایم | دفتر حقوقی موکل

احضار پزشکان نجومی بگیر به دادسرا

 

 

 

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید