علائم تجاری

اعتبار گواهینامه طرح صنعتی |دفتر حقوقی موکل

در این بخش از مدت اعتبار گواهی نامۀ طرح، تمدید و چگونگی و تشریفات تمدید آن بحث خواهد شد.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

 

بند یکم- مدت اعتبار اولیه و تمدید اعتبار طرح

 

در نظام حقوقی ایران طبق ماده ۲۸ قانون ثبت اختراعات و ... مصوب ۱۳۸۶ مدت اعتبار طرح صنعتی، پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامۀ ثبت آن خواهد بود. این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینۀ مربوط، تمدید نمود. پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود، یک مهلت اضافی شش ماه برای پرداخت هزینۀ تمدید با پرداخت جریمۀ تأخیر به عنوان ارفاق در نظر گرفته خواهد شد.

 

بند دوم - چگونگی تمدید اعتبار و درخواست ثبت تمدید

تمدید اعتبار طرح نیاز به درخواست دارد که باید ظرف ۶ ماه قبل از پایان مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی، در هر دوره به مرجع ثبت تسلیم گردد.

در صورت عدم درخواست تمدید اعتبار طرح در مهلت یاد شده و پس از پایان مدت اعتبار طرح ثبت شده، صاحب طرح یا قائم مقام وی حق دارد ظرف ۶ ماه با پرداخت جریمۀ تأخیر، ثبت تمدید مدت اعتبار را خواستار شود و اگر در این مدت اضافی قانونی، درخواست ثبت تمدید اعتبار به عمل نیاید، ثبت طرح صنعتی و گواهی نامۀ صادره خود به خود از درجۀ اعتبار ساقط خواهد شد (ماده ۸۹ آئین نامه).

 

بند سوم - تشریفات تمدید اعتبار طرح

تشریفات تمدید اعتبار طرح صنعتی به شرح زیر است:

 

الف- تسلیم درخواست ثبت تمدید طرح به مرجع ثبت

مالک طرح یا نمایندۀ قانونی وی مکلف است درخواست تمدید ثبت طرح را در دو نسخه تهیه و پس از امضاء و الصاق تصویر نمونۀ طرح و پیوست رسید پرداخت هزینۀ مربوط، به مرجع ثبت تسلیم کند.

هزینۀ حق ثبت تمدید طرح به ازاء یک طبقه از موضوع طرح برای ۵ سال دوم، اگر متقاضی شخص حقیقی باشد مبلغ 900/000ریال و اگر متقاضی شخص حقوقی باشد، مبلغ 2/700/000ریال و برای هر طبقه اضافی مبلغ 200/000ریال برای شخص حقیقی و مبلغ 600/000ریال برای شخص حقوقی و جریمۀ آن به ترتیب 200/000ریال و 600/000ریال و جریمۀ تأخیر این دوره نیز به ترتیب 200/000ریال و 600/000ریال است و هزینۀ تمدید ثبت اعتبار برای ۵ سال سوم به ازاء یک طبقه برای شخص حقیقی مبلغ 450/000ریال و هر طبقۀ اضافی 100/000ریال و برای شخص حقوقی به ازاء یک طبقه 1/350/000ریال و هر طبقه اضافی 300/000ریال و جریمۀ تأخیر به ترتیب 100/000ریال و 300/000ریال است و متقاضیان خارجی باید معادل ارزی مبالغ ریالی مذکور را به نرخ رسمی بپردازند. (ضمیمۀ شماره ۲ جدول هزینه های آئین نامه).

 

ب- ثبت درخواست تمدید اعتبار طرح

مرجع ثبت پس از دریافت درخواست تمدید اعتبار و ضمائم، آن را در دفتر مربوط، به ثبت رسانده و بر روی هر یک از نسخ درخواست، تاریخ دریافت و شمارۀ ثبت آن را قید و نسخۀ دوم آن را که دارای همان مشخصات نسخۀ اصلی است بعد از امضاء و مهر به عنوان رسید به درخواست کننده مسترد خواهد کرد. (مادۀ ۹۰ آئین نامه)

 

ج- مشخصات درخواست ثبت تمدید اعتبار طرح

درخواست تمدید اعتبار طرح صنعتی باید حاوی نکات ذیل باشد:

۱- شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و طرح صنعتی ای که تمدید اعتبار آن مورد درخواست است.

۲- طبقه یا طبقات کالاهای موضوع طرح صنعتی.

۳- اسم و آخرین نشانی کامل مالک طرح صنعتی ثبت شده یا نمایندۀ قانونی وی، در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید.

۴- مدارک مثبت هویت متقاضی، رسید مربوط به پرداخت هزینۀ تمدید، حداقل شش نمونه از طرح و مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید، باید به همراه درخواست تمدید ارائه شود. (مادۀ ۹۱ آئین نامه)

 

د- ثبت تمدید اعتبار طرح

ثبت تمدید اعتبار دنبالۀ ثبت اصلی، در دفتر ثبت طرح به عمل خواهد آمد و پس از انتشار آگهی مربوط، گواهی نامۀ تمدید ثبت طبق فرم پیش بینی شده در آئین نامۀ صادر و تسلیم مالک طرح یا نمایندۀ قانونی وی خواهد شد. گواهی نامۀ تمدید شامل مندرجات گواهی نامۀ اصلی، با انجام تغییرات لازم، و نیز مدت اعتبار طرح صنعتی و تاریخ انقضای آن خواهد بود. در موقع تمدید اعتبار، مرجع ثبت مکلف است طبقۀ محصولات را مطابق با جدیدترین ویرایش طبقه بندی بین المللی در دفتر، ثبت و گواهی نامه تمدید اعتبار طرح صنعتی را بر اساس آن تصحیح نماید. هزینۀ تغییر طبقات ناشی از اعمال و ویرایش جدید طبقه ‌بندی بین ‌المللی و هزینۀ انتشار آگهی مربوط در روزنامۀ رسمی به عهدۀ مالک علامت خواهد بود. تمدید ثبت طرح صنعتی، هیچگونه تغییری در آخرین شکل ثبت آن نمی تواند به وجود آورد مگر آن که مالک طرح، تغییرات را به طور جداگانه کتباً و همراه با مدارک جهت ضبط در سوابق به مرجع ثبت اعلام و مراتب تغییر به ثبت رسیده باشد. (مواد ۹۲ و ۹۳ آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات و ...)

 .

 

 بیشتر بخوانید

 رای طرح صنعتی در خصوص جدید بودن |دفتر حقوقی موکل| وکیل علامت و طرح صنعتی

اختیاری یا الزامی بودن استفاده از علامت تجاری|دفتر حقوقی موکل وکیل علامت و طرح صنعتی

طرح های قابل ثبت|دفتر حقوقی موکل| وکیل علامت و طرح صنعتی

ضمانت اجرای کیفری طرح صنعتی|دفتر حقوقی موکل

رای موفق حقوقی طرح صنعتی| دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید