گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه

نحوه گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی و فوری

17

گواهی سوء پیشینه برگه ای است که با استعلام از مراجع قضایی و انتظامی ارائه شده و مدرکی است بر اینکه فرد دارای سوء سابقه یا در ارتکاب جرائم مختلف است یا خیر ؟

گرفتن گواهی سوء پیشینه ثنا فوری در لغت بد بودن سابقه فرد یا حکایت از ارتکاب جرمی در گذشته  توسط شخصی است و این ارتکاب جرم تحت شرایطی که در قانون بیان شده در سابقه وی درج می گردد.

عدم سوء سابقه در موارد مختلفی از جمله استخدام اشخاص از سوی کارفرما یا ادارات دولتی تقاضا می شود تا در هنگام گزینش اشخاص سابقه و پیشینه فرد مورد بررسی واقع گردد.

در این مقاله می خواهیم به تعریف سوپیشینه،هزینه صدورو گرفتن گواهی سوء پیشینه اینترنتی ،نحوه درخواست سوء پیشینه ،مراحل دریافت آن و اینکه از کجا می توان این گواهی را اخذ نمود صحبت کنیم.

همراه موسسه حقوقی موکل-حامی و مدافع حقوق موکل باشید.:

گواهی سوء پیشینه چیست؟

گواهی سوء پیشینه یک برگه مخصوصی است که در آن گواهی شده فرد دارای سابقه کیفری یا فاقد سابقه کیفری است به عبارتی دیگراین برگه بیانگر این است که، فرد در گذشته مرتکب جرم شده یا خیر و در این گواهی سوء سابقه شخص درج می گردد.

ذکر این نکته لازم است که در جرائم عمدی فقط سوء سابقه فوری برای افراد درنظر گرفته می شود و در جرائم غیر عمدی به صرف شکایت یا احضار به دادسرا یا حتی برای مدتی در بازداشت بودن سبب ایجاد سوء پیشینه نمی گردد.

نحوه صدور گواهی سوء پیشینه و سوء سابقه اینترنتی چگونه است؟

کسی که درخواست دریافت گواهی سوء پیشینه اینترنتی را دارد با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی باید به دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی مراجعه کرده و تقاضای گواهی سوء پیشینه را نمایید.

نحوه گرفتن گواهی سوء پیشینهدر شهرهای مثل تهران و اصفهان،یزد،اهواز،کرمان،کرمانشاه ،رشت،کرج،اورمیه می توان این گواهی را از دفاتر خدمات قضایی انتظامی اخذ نمود و اینترنتی قابل اخذ نمی باشد.

اما در سایر شهر ها برای دریافت این گواهی با داشتن معرفی نامه باید کلانتری مراجعه کرده و تقاضای صدور آن را نمود.

همچنین برای دریافت گواهی سوء پیشینه فوری برای خروج از کشور نیز باید اصل گذرنامه و کپی آن همراه متقاضی جهت ارائه به دفاتر مذکور باشد.

چه مواردی سوء پیشینه محسوب می گردد؟

طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی موارد زیر در سوء پیشینه افراد درج می گردد :

الف – هفت سال در محکومیت به مجازاتهای سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

ب – سه سال در محکومیت به قطع عضو ، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنیٌ علیه باشد ، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

بیشتر بدانید : قرار اناطه کیفری و حقوقی چیست ؟

پ – دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

تا چه زمانی سوء پیشینه جرائم مختلف در گواهی دریافتی باقی می ماند؟

قانونگذار برای حفظ حقوق افراد جامعه و برخوداری از عدالت اجتماعی یک محدود زمان مشخصی را برای وجود سوء پیشینه تعیین کرده است و بعد از سپری شدن این مدت سوء پیشینه در سابقه افراد پاک خواهد شد که این مدتها در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی همانگونه که گفته شد احصا شده است.

۱-تا هفت سال از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی در جرائم سالب حیات و حبس ابد

۲-تا سه سال در جرائم محکومیت به قطه عضو و قصاص عضو

۳-تادو سال در محکومیت به شلاق حدی و قصاص عضو

چه مواردی در گواهی سوپیشینه درج نمی گردد؟

به غیر از مواردی که در بالا به آنها به آنها اشاره شد که در پیشینه کیفری افراد درج می گردد مواردی مانند گذشت شاکی در جرائم قابل گذشت پس از صدور حکم قطعی در صورتی که اجرای مجازات موقوف گردد اثر تبعی آن نیز رفع می گردد.

در عفو و آزادی مشروط نیز پس از گذشت مدتهای فوق در عفو یا اتمام آزادی مشروط اثر تبعی محکومیت نیز رفع خواهد شد و در گواهی سو پیشینه درج نخواهد شد.

نحوه صدور گواهی سو پیشینه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟

این گواهی از دو طریق قابل دریافت می باشد :

۱-از طریق نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور(کنسولگری یا سفارت ایران)

۲-مراجعه به مراجع ذی صلاح در داخل کشور(پلیس +۱۰)

سامانه استعلام سوء پیشینه

شما عزیزان می توانید به صورت آنلاین و اینترنتی اقدام به دریافت گواهی خود کنید و برای این منظور می توانید با ورود به  سامانه خدمات الکترونیک قضایی و پس از آن، در قسمت سمت راست سایت بر روی ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کلیک نمایید.

البته به یاد داشته باشید که برای انجام این کار به صورت اینترنتی باید از قبل در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید.

گواهی عدم سوء پیشینه چند روزه صادر میشود

باید بدانید که در صورت مراجعه حضوری زمان بسیار کمتری را برای گرفتن گواهی صرف خواهید کرد و در صورتی که اینکار را به صورت اینترنتی بخواهید انجام دهید کمی زمان بیشتر می باشد. در کل مدت زمان آن بین ۲ روز تا ۵ روز می تواند متغیر باشد.

سامانه پیگیری گواهی عدم سوء پیشینه

باید بدانید در صورتی که درخواست اینترنتی و فوری ثبت کرده اید حتما نتیجه آن پس از آماده شدن طی یک ابلاغیه و همچنین اطلاع با استفاده از یک اس ام اس صورت می گیرد و برای پیگیری گواهی با استفاده از کد رهگیری نیز امکان پذیر می باشد و برای اینکار می توانید با مراجعه به سایت عدل ایران اینکار را انجام دهید.

در نظر داشته باشید مدت اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه یک ماه می باشد و شما عزیزان در این مدت می توانید از آن استفاده کنید و در صورتی که مجدد نیاز شد برای دریافت آن مجدد درخواست خود را به صورت اینترنتی و در صورت نیاز فوری به گواهی مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک کنید.

در کل مدت اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه یک ماه می باشد و شما عزیزان با تاکید مجدد می بایست در این مدت کار خود را انجام دهید، در غیر اینصورت حتما باید اقدام به درخواست دیگر برای دریافت گواهی کنید.

مدارک لازم جهت دریافت گواهی سوء پیشینه اینترنتی چیست؟

مدارک لازم جهت جهت دریافت گواهی سوء پیشینه بسیار ساده می باشد و شما عزیزان می توانید فقط با داشتن موارد زیر اقدام به درخواست گواهی عدم سوء سابقه اینترنتی و فوری کنید.

۱-اصل شناسنامه

۲-کارت ملی

نمونه متن نامه درخواست صدور عدم سوء پیشینه کیفری

نمونه متن نامه درخواست صدور را برای شما عزیزان آماده کرده ایم و شما عزیزان می توانید در صورت مراجعه حضوری به مراجع قضایی درخواست خود را ثبت نمایید.

اداره تشخیـص هـویت شهرستان (نام شهر)
سلام علیکم

احتراماً آقای، خانم/ .……. فرزند………..به شماره ملی..………..بحضور می گردند.

خواهشمند است دستور بفرمایید برابر با ضوابط مربوطه نسبت به انجام و صدور گواهی عدم سوء پیشینه کیفری جهت نامبرده اقدام لازم معمول فرمائید.

سوالات متداول :

آیا می توان به صورت اینترنتی اقدام به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کرد؟

بله، شما می توانید با ورود سایت ما بر روی سامانه معرفی شده کلیک نمایید و همچنین ما یک ویدئو آموزشی نیز برای شما عزیزان جهت سهولت در روند انجام برایتان آماده کرده ایم که به صورت رایگان می توانید مشاهده کنید.

نحوه گرفتن گواهی سوء پیشینه به صورت حضوری چگونه است؟

برای گرفتن حضوری گواهی عدم سوء پیشینه می توانید با مراجعه به پلیس +۱۰ در برخشی شهر ها مانند تهران و اصفحان این کار را انجام دهید که لیست شهر ها را در مطلب برای شما عزیزان بیان کرده ایم.

پیشنهاد دفتر حقوقی موکل برای دریافت گواهی چیست؟

پیشنهاد ما برای گرفتن گواهی عدم سو پیشینه فوری مراجعه حضوری می باشد چراکه به صورت فوری کار شما عزیزان را انجام میدهند، در روش اینترنتی جهت استعلام چند روزی را باید منتظر بمانید.

مطالب پیشنهادی دیگر :

17 نظرات
  1. سعید می گوید

    سو پیشینه از کجا بگیریم ؟ حضوری میخوام اقدام کنم.

    1. علی رفیعی می گوید

      با سلام همانطور که در محتوا اشاره کرده ایم در برخی از استان ها مانند تهران میتوان به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود.

  2. راهدار می گوید

    با سلام
    آیا برای استعلام سوئ پیشینه افراد فقط با داشتن مشخصات و کد ملی برای شرکتهای خصوصی راهی هست.؟ اگر شرکت بخواهد سوءپیشینه کسی را بررسی کند حتما باید خود فرد حضور داشته باشد

    1. علی رفیعی می گوید

      برای استعلام توسط شرکتها و اشخاص خصوصی، درخواست توسط خود شخص نیاز خواهد یود.

  3. اصغر جوزانی می گوید

    با سلام وعرض خسته نباشید من در ۱۷ سالگی با دوستان سرقضیه ای نزدیک نیرو انتظامی دعوا کردیم و چون نزدیک نیرو انتطامی بود مامور متوجه شد ومارو به کلانتری برد واز ما تعهد کاغذی گرفت که دعوا نکنیم و ودر برگه شماره شناسنامه رو درج کرد وما امضا کردیم که دیگر دعوا نکنیم والان چند سال از اون ماجرا میگزره ومن میخام در شرکت دولتی استخدام شوم وشنیدم که باید گواهی سوءپیشینه ببریم الان این در در برگه سوءپیشینه درج میشود یا نه

    1. علی رفیعی می گوید

      درود بر شما، با توجه به توضیحات کامل شما باید بگوییم که خیر، به هیچ عنوان شما دارای سابقه نمی باشید و با خیال راحت برای استخدامی اقدام نمایید. معمولا اینگونه تعهد نامه ها مشکلی را برای شما پیش نمیاورد.

  4. مهدی می گوید

    با سلام حدود۴سال پیش در محل خدمت سربازی منو به جرم مشارکت در سرقت به ۳ماه حبس محکوم کردن و ۱۵روز زندان بودیم و عفو رهبری بهمون خورد میخواستم ببینم سوء پیشینه دارم الان یا خیر؟ممنون میشم جواب بدین

    1. علی رفیعی می گوید

      سلام، باید توجه کنید که سوابق شما که در سامانه ثبت و جهت استعلام ارائه می شود پس از گذشت ۵ سال از حکم دادگاه حذف خواهد شد به عبارتی دیگر شما باید حدود ۱ سال دیگر منتظر بمانید.

  5. کیان می گوید

    سلام من به مدت۱۰ماه درزندان تهران بزرگ بلاتکلیف بودم ودر روز دادگاه تبرئه وآزادشدم..هم جرمم میگه تبرئه نبوده وقاضی گفته بخشیدمتون!
    میخواستم بدونم سابقه شده برام؟

    1. علی رفیعی می گوید

      سلام پاسخ شما بسیار کلی هست و نوع جرم رو مشخص نکردین و همچنین رای دادگاه را برای ما قرار ندادین! در صورتی که حکم بر بی گناهی شما باشد شما می توانید حتی در صورت سو سابقه دار شدن آن را پاک نمایید!

      به صورت کلی بایستی رای مورد بررسی قرار بگیرد و موضوع سوالتون بسته به نوع اتهام و رای صادره متفاوت خواهد بود.

  6. مسعود می گوید

    ضمن عرض سلام وادب؛من در سال ٩٢به جرم اختلاس زندان رفتم وحدوداً در سال ٩۴حکم صادر شد وتا سال٩٧زندان بودم وآزاد شدم آیا سوءپیشینه برای من میایید یا عدم آنرا میزند؟

  7. علی می گوید

    با سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان. من برای استخدام به یه شرکتی از طریق سامانه ثنا اقدام به دریافت عدم سوء پیشینه کردم. آیا بعد از دریافت ابلاغیه نیازی هست که با مراجعه که به دادگستری تمبر بزنن روی برگه یا نه؟ آخه قبلا که از طریق +۱۰ اقدام کرده بودم بعد از دریافت ابلاغیه گفتن باید بری دادگستری که تمبر بزنن روش.

    1. علی رفیعی می گوید

      باسلام، خیر نیازی به ابطال تمبر دادگستری نمی باشد.

  8. وحید می گوید

    باسلام من در سال ۹۹ به علت نزاع دسته جمعی دوسال حکم تعلیقی خوردم تقریبا ۹ ماه مانده الان استخدامی قبول شدم و در مرحله گزینش هستم و درخواست سوپیشینه دارند آیا من سوپیشینه دارم با حکم تعلیقی یا نه ؟گزینش میتواند منو رد کنه بخاطر این حکم تعلیقی در توضیحات عمومی دفترچه استخدامی نوشته شده باید فرد فاقدسابقه موثر کیفری باشد الان بنظر شما من چکار باید کنم ایا کارم به مشکل میخوره یا نه؟ ممنونم راهنمایی کنید

  9. افشین می گوید

    آیا گواهی اینترنتی که از سامانه ثنا میگیریم، برای سازمان ثبت شرکت ها معتبر است؟
    و آیا ارسال مستقیم این گواهی به ثبت شرکت ها از طریق ثنا امکان پذیر است و مورد قبول ثبت شرکت ها قرار میگیرد؟

  10. شروق می گوید

    سلام من ١٨ سالم امسال دیپلم گرفتم ..میخوام برای بورسیه خارج از کشور اقدام کنم .. یکی از مدارک مورد نیاز گواهی عدم سوء پیشینه است .. الان چطور اینو بگیرم من ک شاغل نیستم ، نامه درخواست گواهی ندارم ..لطفا راهنمایی کنید

    1. علی رفیعی می گوید

      سلام مشکلی نداره با مراجعه حضوری توضیحات و علت درخواست خودتون رو بگین و براون صادر میکنن

اگر بعد از مطالعه ی مقاله ، هنوز ابهاماتی در ذهن شماست، در بخش نظرات مطرح بفرمایید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.