علائم تجاری

مصادره محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع | دفتر حقوقی موکل

(96/02/17) رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: توجه به مالکیت معنوی و سازوکارهای آن باعث تشویق تولیدکنندگان و اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان خواهد شد.

 

 

رییس قوه قضاییه آیین نامه اجرایی شرایط و چگونگی مصــادره محل نگهــداری كالای قاچـــاق ممنوع را ابلاغ کرد. آیت الله املی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، «آیین نامه اجرایی شرایط و چگونگی مصادره محل نگهداری كالای قاچاق ممنوع » را ابلاغ کرد. این آیین نامه در اجرای تبصره ماده 24 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز،‌ مصوب 92 در 14 ماده به تصویب رییس قوه قضاییه رسیده است.

 کالای ممنوع و نگهداری از آن

بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «کالای ممنوع» کالایی است که ورود یا صادرات آن به طور کلی ممنوع شده است؛ اقلامی نظیر مشروبات الکلی، وسایل قمار یا سایر کالاهایی که ورود آنها از سوی دولت به طور کلی ممنوع شده، از جمله این موارد محسوب می‌شود. همچنین بر اساس ماده 24 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید شده است که « محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع در صورتی که متعلق به مرتکب بوده و یا توسط مالک عامداً جهت نگهداری کالای قاچاق در اختیار دیگری قرار گرفته باشد ... مصادره می‌شود.» البته برای اینکه چنین اماکنی مصادره شود، در این ماده آمده که باید «ارزش کالا بیش از یک میلیارد ریال باشد» و همچنین « ارزش ملک از پنج برابر ارزش کالای قاچاق نگهداری شده بیشتر نباشد.»  اگر ارزش ملک مورد مصادره بیش از 5 برابر ارزش کالاهای قاچاق باشد، در این صورت ملک به مقدار نسبت پنج برابر قیمت کالای قاچاق نگهداری شده به قیمت اصل ملک، مورد مصادره قرار می‌گیرد» حال بر اساس آیین نامه ابلاغی رییس قوه قضاییه «محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع» عبارت است از «هر گونه محل از قبیل انبار، منزل، سردخانه و زمین اعم از محصور یا غیر محصور، مسقف یا غیر مسقف که کالای قاچاق ممنوع در آن نگهداری شود.»  البته صرف اینکه مدت کوتاهی کالای قاچاق ممنوع در یک مکان باشد، کفایت نمی‌کند و بر اساس آیین‌نامه، «نگهداری عبارت است از نگهداشتن کالای قاچاق ممنوع برای مدت زمانی که عرفاً نگهداری محسوب می شود.»

 چگونگی مصادره محل نگهداری

در ماده 2 آیین‌نامه آمده است که مصادره محل نگهداری تنها شامل مال غیرمنقول می‌شود و اموال منقول موجود در آن محل که برای نگهداری کالای قاچاق نبوده، شامل حکم مصادره نمی‌شود.
همچنین اگر مال غیرمنقول به صورت مشاع باشد، تنها حصه مالک از سهم مشاعی توقیف و مصادره شده و سهم سایرین مصادره نخواهد شد. اگرهم محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع، متعلق به دولت یا شخص حقوقی مأمور به خدمات عمومی باشد، مشمول توقیف و مصادره نمی‌شود.
در صورتیکه که کالای قاچاق ممنوع در محلی نگهداری شود که مربوط به قاچاقچی نبوده و قاچاقچی مالک آن نباشد، در این صورت، مصادره آن در صورتی است که «علم و اطلاع مالک از قاچاقچی بودن مرتکب قبل از تحویل ملک به وی و دریافت حق الانتفاع یا اجاره بهای غیر متعارف از مرتکب باشد» یا اینکه «وجود جا سازی برای نگهداری کالای قاچاق یا تغییرات مشابه آن در ملک با علم و اطلاع مالک بوده باشد.» اگر شخص ثالثی در ملک مذکور مستاجر باشد، توقیف ملک باید به نحوی باشد که با حقوق اشخاص ثالث در تزاحم نباشد و تا صدور حکم قطعی، خللی در استفاده اشخاص ثالث ایجاد نشود. یا اگر مرتكب نگهداری كالای قاچاق ممنوع، صرفاً مالك عرصه و یا اعیان باشد، حسب مورد نسبت به توقیف و مصادره عرصه یا اعیان اقدام می‌شود.

  ملاک مصادره محل نگهداری

بر اساس ماده 24 قانون مبارزه با قاچاق کالا، در صورتی محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع، مصادره می‌شود که ارزش کالای قاچاق بیش از یک میلیارد ریال باشد و ارزش محل نگهداری هم بیش از 5 برابر ارزش کالا نباشد. برای اینکه ملاک قیمت گذاری و محاسبه مشخص باشد، در ماده 12 آیین‌نامه اجرایی این ماده تاکید شده است که «ملاک تعیین قیمت کالای قاچاق ممنوع و محل نگهداری، زمان صدور حكم مصادره می باشد.»
در پایان این آیین نامه و در جهت تضمین حقوق افراد، تاکید شده است که «چنانچه پس از صدور حکم قطعی مبنی بر مصادره محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع و اجرای آن، به جهت یا جهات قانونی متعاقباً حکم برائت قطعی و استرداد مال صادر شود، در صورت موجود بودن، عین مال و در غیر این صورت قیمت روز آن به صاحب آن مسترد می‌شود.»

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید