علائم تجاری

٣فرصت طلایی برای صادرکننده­‌ی چک بلامحل |دفتر حقوقی موکل

صدور چک بلامحل جرم است و در قانون مجازات‌هایی برای آن درنظر گرفته شده‌است اما ماجرای صدور چک بلامحل به این‌جا ختم نمی‌شود! اگر چکی که صادر کرده‌اید برگشت خورده‌است، باید بدانید که هنوز 3 فرصت طلایی برای رهایی از مجازات قانونی در اختیار دارید.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

چک بلامحل به چکی گفته می­‌شود که دارنده­‌ی چک هنگامی که آن را به بانک ارائه می­‌کند، یا با حساب خالی صادرکننده مواجه می­‌شود و یا به علل دیگری نمی­‌تواند وجه چک را دریافت کند. در این حالت بانک، گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند که اصطلاحاً در این موارد گفته می‌شود چک برگشت خورده‌است. پس از صدور گواهی عدم پرداخت دارنده‌ی چک می‌تواند با رعایت شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده‌است، برای وصول مبلغ چک از صادرکننده‌ی آن شکایت کند. اگر این موضوع در دادگاه مطرح شود، صادرکننده‌ی چک علاوه بر این‌که ملزم خواهد بود مبلغ چک را بپردازد، به این علت که مرتکب جرم شده‌است، به تحمل مجازات‌هایی هم‌چون حبس نیز محکوم خواهد شد.

با این وجود راه بازگشت برای صادرکننده­‌ی چک بلامحل بسته نیست. قانون‌گذار ۳ فرصت طلایی را برای صادرکننده­‌ی چک بلامحل پیش‌­بینی نموده‌­است که وی از طریق آن‌ها می­‌تواند از مجازات حبس و آثار و تبعات آن رهایی پیدا کند:

الف. اگر قبل از شکایت دارنده‌ی چک، صادرکننده‌ی چک مبلغ آن را به او بپردازد یا اینکه ترتیبات پرداخت آن را فراهم نماید(مانند آنکه مهلت بیشتری از او بگیرد)، طبق ماده ۹ قانون صدور چک دارنده‌ی چک دیگر نمی­‌تواند علیه او شکایت کند.

ب. اگر پس از شکایت دارنده­‌ی چک و قبل از صدور حکم قطعی، شاکی (دارنده­‌ی چک) گذشت کند و یا متهم(صادرکننده‌­ی چک)، وجه چک را به او بپردازد یا اینکه ترتیبات پرداخت را فراهم آورد، طبق ماده ۱۲ قانون صدور چک مقام قضایی باید رسیدگی به شکایت را متوقف کند. پ. اگر پس از صدور حکم قطعی، شاکی گذشت کند و یا متهم وجه چک را به او بپردازد یا ترتیب پرداخت را فراهم نماید، طبق ماده ۱۲ این قانون اجرای حکم متوقف می‌شود و متهم باید یک سوم جزای نقدی مقرر در حکم را به خزانه­‌ی دولت واریز کند/سايت مركز آموزش قوه قضاييه

 

  جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

 

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید