علائم تجاری

نحوه انتقال سند خودرو با طی چه مراحلی صورت می گیرد؟ |دفتر حقوقی موکل

برای انتقال سند خودرو چه مراحلی باید طی شود؟ در هر معامله ای نیاز است هر دو طرف یعنی هم خریدار و هم فروشنده قرار دادی را میان خود بنویسند و این قرار داد باید به امضای هر دو طرف برسد. در انتقال سند خودرو نیز در ابتدا باید این کار را انجام دهند. در محتوای این قرارداد باید مواردی را ذکر کنند که این موارد را در اختیار شما قرار می دهیم:

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

.مشخصات کامل و جامع خودروی خریداری شده از جمله رنگ، مدل، دوگانه سوز بودن یودن یا فقط بنزینی بودن خودرو، وسایل موجود در خودرو و ... باید ذکر شود. قیمت تمام شده خودرو که خریدار پرداخت می کند. زمان تحویل دادن خودرو از طرف فروشنده به همراه مدارکی مانند ( بیمه شخص ثالث، کارت سوخت و ...) زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو مسولیت و تکلیف فروشنده به مواردی مانند پرداخت بدهی ها و جریمه ها و عوارض سالانه شهرداری تکلیف فروشنده بابت پرداخت مالیات تعیین زمان برای حضور و مراجعه طرفین در دفتر خانه دیگر مواردی که برای به پایان رساندن قرارداد نیاز است.

مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو برای انتقال سند خودرو مرحله بعدی برای انتقال سند خودرو، مراجعه کردن به مراکز تعویض پلاک می باشد. اصول اصلی در انتقال سند خودرو این است که قبل از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده باید در مراکز تعویض پلاک حاضر شوند و مستندات مربوط به اقدام پلاک قبلی و نصب پلاک جدید، برای خریدار را ارائه دهند. در برخی موارد دیده شده است که خریدار یا فرشنده به دلایل مختلفی نتوانسته اند با هم در مرکز تعویض پلاک حضور داشته باشند. در این شرایط می توانند به دفتر خانه مراجعه کرده و اقدام به تنظیم وکالت نامه بکنند که فروشنده باید پس از تعویض پلاک خودرو دوباره به همراه خریدار برای تنظیم کردن سند قطعی خودرو به دفتر خانه مراجعه کند.

علاوه بر این کار، می توان در دفتر خانه وکالتی به نام وکالت فروش خودرو تنظیم کرد که در این حالت نیازی به حضور فروشنده در دفتر خانه نیست، اما باید توجه کرد که هزینه تنظیم کردن این نوع وکالت از تعویض پلاک بیشتر است. بنابراین بهتر است از روش قبلی استفاده شود. نحوه انتقال سند خودرو مراجعه کردن به دفتر خانه برای انتقال سند خودرو بعد از انجام تعویض پلاک خودرو، باید هر دو طرف معامله یعنی هم خریدار و هم فروشنده به دفتر خانه مراجعه کنند و سند قطعی خودرو را تنظیم کنند. برای تنظیم کردن انتقال سند خودرو مدارکی باید آماده باشد. این مدارک عبارتند از: برگ سبز جدید یعنی شناسه خودرو و تاییدیه انتقال خودرو یعنی صادره در مرکز تعویض پلاک خودرو اصل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده برگه کمپانی که به آن بنچاق قبلی نیز گفته می شود که به نام فروشنده است.

بیمه نامه شخص ثالث کارت سوخت خودرو برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری در خرید و فروش خودرو های وکالتی، باید دفتر خانه مهلت تعویض پلاک خودرو را در وکالت نامه ای تنظیم شده است درج کند. نحوه انتقال سند خودرو هزینه های ناشی از انتقال سند خودرو بر عهده کدام طرف می باشد؟ هزینه های ناشی از انتقال سند خودرو در دفتر خانه های تمام کشور برابر می شود زیرا آن ها را براساس جداول مالیاتی تنظیم می کنند. هزینه های انتقال سند خودرو شامل دو بخش است: هزینه حق الثبت و مالیات نقل و انتقال که مخصوص دولت می باشد و هزینه حق التحریر که مخصوص دفترخانه می باشد. این هزینه ها برای هر خودرویی با مدل های متفاوت یکسان نمی باشد و برای هر خودرویی هزینه متفاوتی در نظر گرفته شده است.

هزینه ای که برای دولت می باشد، از طرف فروشنده باید پرداخت شود اما هزینه ای که مخصوص دفتر خانه است بر عهده هر دو طرف می باشد، مگر در شرایطی که خریدار و فروشنده بر خلاف شرایط گفته شده توافق کرده باشند که در این صورت، این نظر محترم بوده و پرداخت ها بر این اساس صورت می گیرد. به گفته برخی ازمسولین، حضور در دفتر خانه برای انجام امور مربوط به انتقال سند خودرو الزامی نیست و مراجعه به دفتر خانه حسنی ندارد و تنها سبب می شود هزینه هایی را هر دو طرف متحمل شوند، زیرا برگ سبز خودرو سند محسوب می شود و تمامی اطلاعات خودرو در اختیار پلیس می باشد. نحوه انتقال سند خودرو بسیاری از افراد که بعد از خرید و یا فروش خودروی خود در انتقال سند خودرو تاخیر می کنند و به این مسئله بی اعتنا هستند، در آینده دچار مشکلات زیادی می شوند. پس توصیه می کنیم در این امر دقت کافی داشته باشید و در زمان مناسب حتما اقدام به انتقال سند خودرو کنید. در ضمن فرقی نمی کند که خریدار باشید یا فروشنده، هر دو طرف معامله دچار این مشکلات می شوند.

 

  جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

 

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید