علائم تجاری

افزایش کودک آزاری‌های روانی در قاب اینستاگرام| دفتر حقوقی موکل

1397/11/18 به گزارش ایسنا، شاید زمانی که کودکان رفتار بزرگترها را از خود بروز می‌دهند شیرین‌تر و دوست داشتنی‌تر به نظر برسند اما در این میان والدینی هستند که کودکان‌شان را بالاجبار آرایش می‌کنند و از آنها می‌خواهند در مقابل دوربین لبخند مصنوعی بزنند و یا ترانه‌هایی بخوانند که نه تنها مفهوم و معنای آن را نمی‌داند بلکه محتوای آن نیز مناسب سن آنها نیست، سپس عکس‌ها و فیلم‌های کودکانشان را در فضاهای مجازی منتشر می‌کنند و به مرور پیشنهادهای تجاری مختلفی برای چاپ عکس کودکانشان روی پوسترهای تبلیغاتی دریافت می‌کنند، چراکه این کودکان در مرکز توجه جامعه اینستاگرام قرار گرفته‌اند و به مورد مناسبی برای جذب مشتری تبدیل شده‌اند.

 

افزایش کودک‌آزاری روانی در جامعه

در همین رابطه مونیکا نادی که عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان است، این عمل را جرمی تحت عنوان "کودک‌آزاری روانی" که در حال گسترش است می‌داند و به ایسنا می‌گوید: بی‌آنکه فرهنگ استفاده از فضای مجازی را آموخته باشیم، استفاده از فضای مجازی در ایران در حال رشد است و این روزها شاهد انتشار عکس‌های کودکان توسط والدین‌شان در فضاهای مجازی هستیم؛ والدینی که بسیاری از مسائل خصوصی فرزندانشان را در معرض دید و قضاوت افراد غریبه قرار می‌دهند تا به نحوی خود را در جامعه مطرح کنند و یا از کودکان خود به عنوان وسیله و کالایی برای کسب درآمد بهره می‌گیرند. این مسائل درحالی اتفاق می‌افتد که والدین بدون در نظر گرفتن حقوق اساسی و مصلحت کودکان از فرزندانشان استفاده می‌کنند.

طبق پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کودکان از کرامت و حریم خصوصی برخوردارند و والدین آنها موظف‌اند که این موضوع را حفظ کنند، این درحالیست که کودکانی که قربانی این‌گونه از تفکرات والدین خود می‌شوند، از حقوق طبیعی خود آگاه نیستند و حتی اگر هم این مسئله را بدانند حق انتخابی ندارند لذا این والدین برخلاف قانون و مصلحت، حریم خصوصی فرزندانشان را لگد مال می‌کنند.

در معرض دید و قضاوت قرار گرفتن کودکان در جامعه به حقوق اساسی آنها صدمه وارد می‌کند، والدینی که سعی دارند توسط فضای مجازی فرزند و یا خودشان را در جامعه مطرح کنند، به فرزند خود نگاه کالایی دارند.

تمامی جرایمی که در فضای مجازی علیه افراد زیر ۱۸ سال رخ می‌دهد، قابل پیگیری است. همچنین طبق قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان این عمل‌ها اگر با سو نیت و یا ناآگاهانه انجام شود، کودک آزاری تلقی می‌شود، چراکه نه تنها حریم خصوصی کودک علی رغم میل باطنی‌اش فاش می‌شود، بلکه امکان دارد ناخودآگاه مسیر زندگی او تحت تأثیر قرار گیرد و به نوعی آینده شخصیتی، زندگی و شغلی کودک تغییر کند.

کودکانی که توسط نشر عکس‌هایشان در فضای مجازی مشهور می‌شوند در شرایط دنیای مجازی رشد می‌کنند، شرایطی که میان من "واقعی" و من "مجازی" آنها تعارض چشم‌گیری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود کودک دچار اختلالات شخصیتی شود و از طرفی دیگر آنها به دلیل تعامل‌های زیاد با بزرگسالان در فضای مجازی در برقراری ارتباط با همسالان خود دچار مشکل می‌شوند.

هر چند قوانین در این زمینه ورود کرده و امکان پیگرد قانونی استفاده ابزاری از کودکان وجود دارد، اما حل این مشکلات بیش از آنکه نیازمند استفاده از ضمانت اجراهای قانونی باشد، نیاز به آموزش و افزایش آگاهی عمومی دارد تا والدین با آگاهی از حقوق اساسی کودکشان و آموزش نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی به حریم خصوصی و سلامت روانی و کرامت فرزندانشان بیشتر احترام بگذارند.

بیشتر بخوانید

راه‌اندازی سامانه پیامکی مرجع ملی حقوق کودک وزارت دادگستری|دفتر حقوقی موکل

کودک آزاری نیاز به شاکی خصوصی ندارد |دفتر حقوقی موکل

بررسی برخی مواد قانونی مرتبط با حقوق کودکان|دفتر حقوقی موکل

خلا قانونی برای مجازات کودک‌آزاران نداریم|دفتر حقوقی موکل

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید