علائم تجاری

چگونه می‌توان بخشی از چک برگشتی را پاس کرد؟ |دفتر حقوقی موکل

اگر فرضاً چکی را در اختیار دارید به مبلغ ٢٠ میلیون تومان اما با مراجعه به بانک ، به شما اعلام می شود موجودی حساب ، ١٠ میلیون تومان بوده و کمتر از مبلغ چک شماست . در اینگونه موارد چه اقدامی میکنید ؟اگر فرضاً چکی را در اختیار دارید به مبلغ ٢٠ میلیون تومان اما با مراجعه به بانک ، به شما اعلام می‌شود موجودی حساب ، ١٠ میلیون تومان بوده و کمتر از مبلغ چک شماست . در اینگونه موارد چه اقدامی میکنید ؟

 

 

اکثر قریب به اتفاق افراد ، یکی از این دو اقدام را انتخاب میکنند

١- برگشت چک

٢- واریز مبلغ کسری بحساب صادرکننده و دریافت مبلغ چک

باید توجه داشت هر دو اقدام اشتباه است. چرا که در اقدام اول ، موفق به دریافت مبلغی که در حساب بوده نشدید و در اقدام دوم ، شما عملاً چکِ ٢٠ میلیونی را به بانک تحویل داده و فقط نیمی از آن را دریافت نموده اید و حق مطالبه مابقی مبلغ چک را نیز بواسطه از دست دادن چک، از خود سلب نموده اید .

سوال اساسی که مطرح است اینکه بهترین راه حل قانونی در این مواقع چگونه است؟ برای دانستن این موضوع شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می نماییم: مطابق ماده ۵ قانون چک ، شما میتوانید از تحویلدار بانک بخواهید که مبلغ موجودی را تمام و کمال به شما پرداخت کرده و نسبت به مبلغ کسری موجودی ، برگشتی صادر کند بانکها فُرمهای مخصوصی بنام «گواهی عدم پرداخت قسمتی از وجه چک» دارند که با درخواست شما ، مکلف به تکمیل آن هستند .

در این وضعیت ، بانک ، اصلِ چک را از شما تحویل گرفته و کپیِ چک ، ممهور به مهر بانک و گواهی عدم پرداخت قسمتی از وجه چک را به شما تحویل میدارند که گواهی مذکور ، جانشینِ اصل چک بوده و قابلیت طرح دعوا در مراجع قضایی را داراست . با استفاده از این راهکار ، شما علاوه بر دریافت مبلغ موجودی ، حق مطالبه نسبت به مابقی مبلغ را نیز برای خود محفوظ داشته اید .

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید