علائم تجاری

چگونه می‌توان عقد وکالت را منحل کرد؟ |دفتر حقوقی موکل

مطابق ماده ۶۵۶ قانون مدنی، وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می کند.
وکالت نوعی عقد است که تحقق آن منوط به قبول موضوع وکالت توسط وکیل پیرو ایجاب موکل است. در عین حال باید بیان کرد که چند نفر به عنوان موکل می توانند به یک نفر وکالت دهند یا اینکه یک نفر به چند وکیل وکالت دهد.
اما آنچه باید بدان توجه کرد، این است که هر شخص در صورتی می تواند به دیگری وکالت دهد که اهلیت انجام آن کار یا موضوع را داشته باشد همچنین شخصی می تواند به عنوان وکیل، انجام کار یا موضوعی را بر عهده بگیرد که اهلیت انجام آن کار یا موضوع را داشته باشد.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

به عبارت دیگر، داشتن اهلیت به طور مطلق برای وکیل یا موکل شرط نخواهد بود بلکه فقط کافی است وکیل یا موکل، اهلیت و اختیار انجام آن عمل را داشته باشند. به طور مثال، شخصی که مالش در بازداشت است، نمی تواند به دیگری وکالت در فروش مال دربازداشت خود را بدهد. به این دلیل که خود صاحب مال، اختیار تصرف در اموالش را ندارد. از طرف دیگر، شخص ورشکسته همواره می تواند برای انجام دادن همه امور، وکیل دیگران شود و اهلیت قبول و انجام وکالت را دارد اما درباره موضوعی که مال او را در اختیار دیگران می گذارد یا به عبارت دیگر تصرف در اموالش، نمی تواند به دیگران وکالت بدهد.

اما علاوه بر اینکه وکیل و موکل باید اهلیت و شرایط انجام عمل و تصرف در مال موضوع وکالت را داشته باشند، آنچه به عنوان موضوع عقد وکالت تعیین می شود، باید از اعمالی باشد که اعطای وکالت در آن اعمال و موضوعات، ممکن باشد. به طورمثال شخص هیچ گاه نمی تواند به منظور ساختن خانه یا تعمیر اتومبیل خود به دیگری وکالت بدهد یا اینکه شخصی به منظور تنظیم وصیت نامه به دیگری وکالت بدهد. همانطور که موکل با اذن خود، شخصی را مامور انجام کاری از جانب خود می کند لذا بنا بر صلاحدید خود خواهد توانست هر زمان که خواست، شخص وکیل را از سمت خود عزل کند، مگر آنکه این حق وجود نداشته باشد. از طرف دیگر، همین حق و اختیار برای وکیل نیز وجود خواهد داشت تا هر زمان که بخواهد از سمت خود استعفا دهد، مگر آنکه چنین حقی برای وی وجود نداشته باشد. علاوه بر این موارد، وکالت ممکن است بر اثر فوت وکیل یا موکل از بین برود. این امر به ذات عقد وکالت بازمی گردد و همین امر است که وکالت را از سایر عقود قانونی متمایز می کند؛ این در حالی است که در اکثر عقود مندرج در قانون مدنی، فوت طرفین عقد تاثیری در بقای عقد ایجادشده نخواهد داشت.


به عبارت دیگر، همانطور که وکیل و موکل هر زمان که بخواهند، می توانند استعفا داده یا دیگری را عزل کنند، فوت هر یک از آنها نیز اصولاً عقد وکالت را از میان خواهد برد البته باید سفه و از بین رفتن مال موضوع عقد وکالت را نیز به این موارد اضافه کرد.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید