علائم تجاری

توصیه‌های سازمان قضایی نیرو‌های مسلح برای آشنایی با جرایم سایبری در ایام محرم/ کلاهبرداری با ادعای جمع‌آوری نذورات |دفتر حقوقی موکل

به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح، مجرمان سایبری از هر موقعیت و زمانی برای عملی کردن اهداف مجرمانه خود بهره می‌برند. یکی از زمان‌هایی که می‌تواند مجرمان سایبری را ترغیب به انجام اعمال مجرمانه کند، ایام محرم است.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

متأسفانه برخی از مجرمان سایبری با سوءاستفاده از مناسبت‌های مختلف و به خصوص مناسبت‌های مذهبی به دنبال برانگیختن احساسات هموطنان و در نهایت سوءاستفاده از آنان هستند. از آنجایی که در ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، میلیون‌ها انسان با اختلاف طبقات و نژاد و مذهب در هر کوى و برزن به عزادارى آن حضرت بپاخاسته و بیرق حسینى را به بپا می‌کنند، لذا این فرصت در اختیار مجرمان سایبری قرار دارد تا با سوءاستفاده از احساسات پاک هموطنان عزیز، اعمال مجرمانه خود را عملی کنند.

پیش‌بینی می‌شود در این ایام شاهد افزایش سایت‌های فعال در حوزه ارائه ادعیه، نوا‌های محرم، اپلیکیشن‌های مذهبی و... باشیم. از این‌رو هموطنان عزیز باید مراقب منابع غیر معتبر باشند.

یکی از اقدامات مجرمانه این افراد ارائه فایل‌ها و ادعیه‌های مذهبی برای دانلود است که گاهاً برخی از آن‌ها آلوده به بدافزار هستند و به محض دانلود، به سیستم قربانی نفوذ می‌کند و به دنبال عملی کردن اهداف طراح که سرقت اطلاعات است؛ بنابراین هموطنان عزیز باید نسبت به دریافت فایل‌ها از منابع نا‌معتبر دقت لازم را داشته باشند و در هنگام دانلود و نصب این‌گونه نرم افزار‌ها از دادن مجوز دسترسی‌های مشکوک خودداری کنند.

برخی از نرم‌افزار‌ها در هنگام نصب از کاربر درخواست می‌کنند تا برخی از مجوز‌ها (از قبیل: دسترسی به دفترچه تلفن، پیامک‌ها، تماس‌های تلفنی و...) را به نرم افزار بدهد. با کمی دقت می‌توان متوجه شد که این مجوز‌ها هیچ ارتباطی به نوع فعالیت نرم افزار ندارد؛ لذا از نصب این‌گونه نرم افزار‌ها خودداری کنید؛ بنابراین بهترین راه برای دریافت ادعیه و فایل‌های مذهبی دانلود یا خرید از سایت‌های شناخته شده و مارکت‌های معتبر است.

فایل‌هایی که توسط اینگونه سایت‌ها ارائه می‌شود، فاقد هرگونه محتوای مجرمانه بوده و کاربران با خیالی آسوده می‌توانند از آن‌ها برای ایام عزاداری بهره ببرند.

در این ماه همچنین راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌هایی، با عناوین مختلف که اقدام به فعالیت‌های مناسبتی در ایام محرم می‌کنند، افزایش خواهد داشت. گاهی اوقات این کانال‌ها و گروه‌ها به دنبال ترویج شبهات در دین بوده یا با ادعای جمع‌آوری نذورات برای نیازمندان به دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند.

کاربران در هنگام پرداخت نذورات و کمک‌های مورد نظر خود یا خرید تجهیزات و البسه ویژه ماه محرم، مراقب سایت‌های جعلی فیشینگ باشند.

مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند؛ لذا دقت در آدرس سایت بسیار مهم است و دقت داشته باشند تمامی سایت‌های معتبر و مهم در فرم ورود اطلاعات خود از پروتکل https استفاده می‌کنند.

 

 بیشتر بخوانید

کلاهبرداری در سایت‌های پیش‌فروش کالا |دفتر حقوقی موکل

کلاهبرداری با هک کردن مودم‌های خانگی|دفتر حقوقی موکل

رشد ۱۰ برابری جرایم در فضای مجازی|دفتر حقوقی موکل

فضای مجازی و افزایش جرایم رایانه ای|دفتر حقوقی موکل

به چه اعمالی جرم‌ رایانه‌ای گفته می شود؟|دفتر حقوقی موکل

تا شکایت نکنید، پلیس فتا حواسش نخواهد بود! |دفتر حقوقی موکل

کلاهبرداری به بهانه برنده شدن در مسابقه زنده تلفنی/ مردم مراقب افزایش تنوع کلاهبرداری های اینترنتی باشند |دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید