علائم تجاری

چگونه چک‌ را امضاء کنید تا جعل نشود؟ |دفتر حقوقی موکل

معمولا مجرمان برای ارتکاب اعمال مجرمانه، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه را برای اقدام انتخاب می‌کنند و به گمان آنان یکی از آسان‌ترین کار‌ها جعل امضاء در اسناد است و از جمله اسنادی که بیشتر درآن جعل انجام میشود جعل امضاء در چک است.

 

 

جعل امضاء در چک از دو حال خارج نیست. یا امضاء صاحب حساب شبیه سازی می‌شود یا اینکه امضائی غیر از امضاءصاحب حساب درچک درج میگردد، معمولا کسی که امضاء صاحب را بر روی چک شبیه سازی میکند یا بعبارت دیگر امضاء صاحب حساب را جعل میکند از آشنایان صاحب حساب است، زیرا کسی که صاحب حساب راندیده و از امضاء او بی اطلاع است ناگزیر امضائی غیر از امضاء صاحب حساب را بر روی چک درج می‌کند اگر جاعل چک را پیدا یا آنرا سرقت کرده باشد و از نمونه امضاء صاحب حساب نیز بی اطلاع باشد بنام خود و با امضایی غیر از نمونه امضای موجود دربانک امضاء می‌کند.

روش‌های پیشگیری از جعل چک

معمولاجعل امضاء چک درزمان صدور آن قابل تصور است، زیرا بعد از صدور چک، احتمال جعل امضاء کم‌تر است؛ بنابراین برای جلوگیری از جعل امضاء معمولا راهکار‌های آتی الذکر مد نظر است.
۱-صاحب حساب امضائی داشته باشد که به سادگی نتوان آنرا جعل کرد البته امضای شلوغ و پر خطوط هم ممکن است دردسرساز شوداز این جهت که هنگام تعیین اصالت بسیار سخت خواهد شد.
۲-امضاء چک انحصاری باشد این امر باعث میشود که از نمونه امضاء شما افراد کم تری مطلع شوند و یا اینکه برای صدورچک از خودکار اختصاصی که مخصوص تحریر و امضاء چک باشد استفاده شود.
۳-دسته چک و یا برگ چک را در دسترس دیگران قرار ندهید و معمولا به صورتی نگهداری کنید که امکان دسترسی به آن برای دیگران غیر ممکن یا سخت باشد البته راهکار‌های ذکرشده میتواند کمکی برای جلوگیری از ارتکاب جعل امضاء شود لیکن به طور قطع نمی‌توان از آن جلوگیری کرد.
 
لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید