علائم تجاری

ودیعه مسکن توقیف شدنی نیست|دفتر حقوقی موکل

دکتر فتح الله احمدی در برنامه «آوای قانون رادیو گفت وگو با موضوع اجرای قانون محکومیت مالی درباره اینکه آیا خودرو و وسیله نقلیه شخصی نیز جز   مستثنیات دین محسوب می شود، افزود: در قانون جدید اتومبیل جز مستثنیات دین نیست اما ماده ۲۴ نحوه محکومیت های مالی دریکی از بندها خودرو را وسیله کار و امرارمعاش افراد دانسته و بر طبق آن اگر در دادگاه ثابت شود که خوانده از طریق مسافرکشی و.. با خودرو امرارمعاش می کند رأی به عدم توقیف صادر می شود.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

وی گفت: در همین زمینه اختلاف تعبیر زیادی وجود دارد، اگر به دادگاه ثابت شود که فرد هیچ وسیله امرارمعاش جز خودرو ندارد همین مورد را می توان جز استثنائات قرار داد.
وی درباره اینکه آیا وسایل و اثاثیه منزل و کتب و ابزار علمی توقیف شدنی است گفت: منزل مسکونی که درشان محکوم علیه باشد جز استثنائات است. اثاثیه موردنیاز که بر اساس عرف جز لوازم ضروری است هم جز   مستثنیات است. کتب علمی و ابزاری مانند میکروسکوپ که ابزار کار اهل علم است و ابزار کشاورزی نیز ازنظر قانون گذار مستثنی شده است.
احمدی درباره اینکه ودیعه ای نزد صاحب خانه گذاشتم و حالا محکوم له (خواهان) از دادگاه توقیف این مبلغ را درخواست نموده است. با توجه به اینکه این مبلغ دارایی من برای سکونت و جزو   مستثنیات است امکان توقیف دارد افزود: اگر خوانده به جز ودیعه مسکن مال دیگری نداشته باشد و خانه ای که اجاره کرده است در حدشان و عرفش باشد قابلیت توقیف ندارد.

به گزارش صدا و سیما، وی درباره اینکه برای محکوم علیه که برای فرار از پرداخت دین اموال خود را به فروش رسانده است چه مجازاتی در نظر گرفته شده است گفت: نکات قابل توجه ماده ۲۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی این است که این ماده فروش مال به قصد فرار از ادای دین را جزایی تلقی کرده و برای این عنوان مجرمانه جزای نقدی یا حبس در نظر گرفته و همچنین مستثنیات دین موضوع قانون آیین دادرسی مدنی را اصلاح و امکان دسترسی به اموال محکوم علیه را تسهیل کرده است.
در ماده ۱۹ این قانون مقررشده که اجرای احکام دادگاه ها مکلف هستند به تقاضای ذی نفع از بانک مرکزی بخواهند که کلیه حساب های محکوم علیه در بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری را معرفی کند. همچنین از ادارات ثبت، شهرداری ها و امثال آن استعلام کند که املاک و مستغلات متعلق به محکوم علیه را به مرجع قضایی اعلام کنند. این اقدام بسیار مفید و برای اجرای احکام معطل مانده ضروری است اما باید مراقبت شود از این ماده به نحو صحیح و مشروط بهره برداری شود.
معاون مجتمع قضایی شهید بهشتی درباره اینکه دادگاه تا چه میزان به محکوم علیه برای ارائه لیست اموال فرصت می دهد و مجازات حبس محکوم علیه چگونه لغو می شود افزود: اگر محکوم علیه مستنکف ظرف یک ماه لیست اموال خود را ارائه بدهد و ادعای اعسار و دادخواست اعسار را مطرح کند، حبس نمی شود، مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود.

چنانچه خارج از مهلت ۳۰ روزه نیز دعوای اعسار را مطرح کند دادگاه می تواند به تشخیص خود با اخذ کفیل یا وثیقه او را آزاد گذارد و در صورت رد دعوای اعسار به موجب حکم قطعی به کفیل یا وثیقه گذار ابلاغ می شود که ظرف مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ واقعی نسبت به تسلیم محکوم علیه اقدام کند؛ تا این جای کار حداقل ۵۰ روز ممکن است اجرای حکم به تعویق افتد، تازه پس ازآن نیز دادستان یا رئیس دادگاه می توانند محکوم له و هزینه های اجرایی را از محل وثیقه یا وجه الکفاله تأمین کنند. در این مورد هم دستور دادگاه یا دادستان ظرف مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ واقعی قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر است.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

 

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید