علائم تجاری

مراحل انجام طلاق توافقی در قانون حمایت خانواده|دفتر حقوقی موکل

طلاق در لغت به معنای گشودن گره، ترک کردن و رها کردن است و در فقه اسلامی به معنای زایل کردن عقد نکاح با لفظ مخصوص است.
طلاق توافقی، یکی از انواع طلاق ها به شمار می رود و زوجینی که قصد انجام آن را دارند، در تمام زمینه های مربوط به زندگی مشترک از جمله نفقه، مهریه، جهیزیه و در صورت داشتن فرزند مشترک، حضانت فرزند توافق می کنند و دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش را به دادگاه ارایه می دهند.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

در قانون در خصوص طلاق توافقی نصی وجود ندارد اما قضات دادگاه خانواده معمولاً طلاق توافقی را با لحاظ موارد قانونی مرتبط با طلاق خلع، توجیه می کنند.
در طلاق توافقی زن و شوهر با یکدیگر توافق کرده و از هم جدا می شوند و این توافق در حکم دادگاه به ثبت می رسد و ضمانت اجرای قانونی پیدا می کند اما با توجه به اینکه قانونگذار در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق را متعلق به مرد دانسته است و مرد هر وقت که بخواهد یا اراده کند، می تواند زن خود را طلاق دهد، معمولاً در طلاق توافقی زنان تمام یا بخشی از حقوق مال خود را می بخشند تا همسرشان را راضی به جدایی کنند البته این موضوع اصل نبوده و گفتنی است طرفین چون توافق دارند نسبت به این موضوعات هم توافق می کنند.
بسیاری از زوجین برای جدایی از همدیگر، طلاق توافقی را انتخاب می کنند تا بدون نزاع و بدون مخالفت های اطرافیان جدا شده و درگیر پروسه زمانبر قانونی نیز نشوند و از دعاوی احتمالی که متعاقب آن به وقوع می پیوندد، جلوگیری کنند.

تکلیف دادگاه به ارجاع زوجین به مشاوره


مطابق قانون حمایت خانواده جدید، در تمامی موارد طلاق به جز طلاق توافقی، نیاز به داوری است. به بیان دیگر، دادگاه در تمام موارد درخواست طلاق «به جز طلاق توافقی ، به دلیل ایجاد صلح و سازش باید موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه پس از بررسی نظر داوران، رای صادر می کند و اگر نظر داوران را نپذیرد، با گفتن دلیل آن را رد می کند.
طلاق توافقی نیازی به داوری و تعیین داور از سوی زن و مرد ندارد زیرا در این نوع طلاق، دادگاه مکلف به ارجاع زوجین به مشاوره خانواده است و در مکان هایی که مشاور خانواده وجود ندارد، مکلف به ارجاع به سازمان بهزیستی کشور جهت مشاوره زوجین است و مشاور باید نظر خود را به دادگاه ارایه کند.

برای انجام طلاق توافقی، زوجین باید به همراه مدارک شناسایی از جمله، شناسنامه و عقدنامه به دادگاه محل اقامت هر یک از زوجین یا دادگاه محل ثبت سند نکاحیه مراجعه و فرم دادخواست را پر کرده و هر دو آن را امضا کنند و پس از الصاق تمبر مالیاتی، به رییس شعبه اول در شهرستان ها و در کلانشهرها به دفاتر خدمات قضایی ارایه کنند.
زوجین قبلاً باید مسایل مربوط به حضانت فرزند و ملاقات با او و امور مالی مانند مهریه، نفقه و جهیزیه را تعیین کنند و درخواست گواهی عدم امکان سازش را ارایه دهند و پس از تعیین شعبه، به شعبه موردنظر مراجعه و در جلسه رسیدگی مسایل مذکور را که قبلاً درباره آن به توافق رسیده اند را ثبت کنند.

دادگاه با توجه به توافق زوجین، گواهی عدم امکان سازش مبنی بر طلاق توافقی صادر می کند و آنان می توانند با ارایه گواهی به دفترخانه ازدواج و طلاق، اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند. مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش ۳ ماه است و اگر زوجین ظرف ۳ ماه آن را اجرا نکردند، دیگر اعتباری خواهد داشت. بی اعتباری در اینجا بدین معنی است که چنانچه مدت مذکور تمام شود، زوجین باید از ابتدا برای طلاق توافقی اقدام کنند.
نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد، این است که تمامی توافقاتی که زوجین برای انجام طلاق توافقی انجام داده اند، تا زمانی که در دفترخانه طلاق ثبت نشود، هیچ اعتباری ندارد و هیچ یک طرفین نمی تواند در این خصوص مدعی حقی باشد.

 

اجرای صیغه طلاق نیازمند مشخص شدن بارداری یا عدم بارداری

برای اجرای صیغه طلاق، وضعیت زن باید از حیث حمل «بارداری یا عدم بارداری مشخص شود. در رویه قضایی، بعضی از شعب دادگاه با اعزام زن به پزشکی قانونی چنین می کنند و بعضی دیگر از شعب، با توجه به اینکه برای ثبت طلاق، نیاز به گواهی «بارداری یا عدم بارداری وجود دارد، این اقدام را به دفتر طلاق واگذار می کنند.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد، این است که اسلام همواره در پی محدود کردن طلاق و جلوگیری از وقوع آن و نیز لزوم رجوع اختلافات زناشویی به «داور است که این «داور باید از بین خویشاوندان طرفین و نزدیکان آنها باشد تا دامنه این اختلافات به خارج از محیط خانواده کشانده نشود زیرا همین که اختلافات از حدود خانواده تجاوز کند، زن و مرد اعتبار قبلی خود را از دست می دهند و محبت و دوستی که لازمه زندگی زناشویی است، از بین می رود.

 

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید