علائم تجاری

بنگاه‌های املاک منشاء بسیاری از پرونده‌های حقوقی هستند |دفتر حقوقی موکل

(96/04/11)  رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه متاسفانه به لحاظ نقص قوانین این بنگاه‌های املاک ارتباطی با سازمان ثبت ندارند، تاکید کرد: امروز بخش زیادی از پرونده‌ها در دستگاه‌های قضایی ناشی از همین قراردادهای بنگاه‌های معاملات ملکی است.

 

دکتر احمد تویسرکانی همزمان با هفته قوه‌قضاییه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهارکرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سال گذشته بالغ بر ۶۸ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۶۰۳ خدمت به مردم ارائه شد. وی گفت: در دستگاه قضایی با توجه به تاکیدات رییس قوه‌قضاییه، استفاده از فناوری و اصلاح فرآیند را به صورت کلی و جزیی در دستور کار قرار دادیم و در دستگاه قضایی در حوزه دادرسی و ابلاغ الکترونیک اقدامات خوبی انجام شد همچنین ثبت صدها میلیون سند کاغذی و پرونده در دفاتر آسیب‌های جدی نظیر سرقت، تخلف و آتش‌سوزی را در سازمان ایجاد کرده است.

 

چند صدهزار دفتر داده‌آمایی و اسکن شد

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه سالانه 10 میلیون مکاتبه کاغذی درون سازمان انجام می‌شد که هزینه‌هایی را نیز به دنبال داشت، افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در سال ۹۵ باید بگویم که ۷ هزار و ۲۰۰ دفتر اسناد رسمی در کشور به نگارش اسناد می‌پرداختند و نزدیک به 10 هزار نفر مشعول دفتر‌نویسی بودند، اما سال گذشته زیرساخت‌ها بهبود یافت و دفاتر حذف شد و این دفترنویسان در امور دیگر مشغول به کار شدند.
وی تصریح‌کرد: در درون ادارات ثبت دفاتر املاک ۱۴۰۰ نفر مشعول به خلاصه‌نویسی سوابق مالکیتی مردم بودند که سال گذشته بانک جامع املاک ساماندهی و دفاتر کاغذی حذف شد. تویسرکانی با اشاره به اینکه مشکل اساسی دفاتر کاغذی این بود که زمینه‌ساز بروز تخلفاتی همچون سرقت بود، گفت: خوشبختانه چند صدهزار دفتر داده‌آمایی و اسکن شد و از سال گذشته دیگر هیچ دفتر جدیدی نگارش نمی‌یابد و اطلاعات در بانکها شکل می‌گیرد و زمینه تخلفات را کاهش داده است.
   سالانه ۳۰ میلیون مراجعه مردمی کاهش یافته است
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حذف مکاتبات درون سازمان به خصوص دفاتررسمی را زمینه‌ساز کاهش معطلی مردم عنوان کرد و افزود: سالانه ۳۰ میلیون مراجعه مردمی کاهش یافته که این امر موجب کاهش هزینه‌های اضافی شده است. وی با اشاره به حوزه ثبت برندها، گفت: بخشی از فسادها و مشکلات برای مردم ناشی از ترددهای کثیر است که سعی بر این بوده در حوزه خدمات‌رسانی به سرعت مراجعات مردمی کاهش و خدمات در فضای‌مجازی ارائه شود. تویسرکانی با بیان اینکه از مجموعه ۳۰ میلیون سند مالکیت نزدیک به ۱۶ میلیون سند از طریق سیستم‌های الکترونیک و تک برگ به مردم ارائه شد، افزود: براساس کاداستر (حدنگاری) هیچ سند مالکیتی در غیر این سیستم صادر نمی‌شود. بخشی از فعالیت ما در حوزه نظم دادن به مالکیت ها در جهت جلوگیری از تعدی به بیت المال است. وی با بیان اینکه ۹۰ درصد روستاها تحت سیستم کاداستر درآمده است، گفت: حدنگاری تمام املاک و اراضی کشور از گذشته دور قرار بود اجرا شود که در نهایت با همه محدودیت‌ها و مشکلات اجرا شد. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، افزود: راه‌اندازی شبکه آرتی کی و تحدید و حدود مالکیت‌ها در کشور با استفاده از ۱۴۴ ایستگاه ماهواره‌ای بسیار گام مثبتی بوده و حتی نهادهایی همچون شهرداری و نظام‌مهندسی را وارد این ماجرا خواهیم کرد؛ در واقع به سرعت محدوده مالکیت‌ها را با خطای سه سانتی‌متر تعیین مختصات می‌کنیم.

 

دستگاه‌های دولتی مستندات مالکیت‌های خود را ارائه دهند

تویسرکانی اظهارکرد: از متولیان امر زمین مربوط به دولت تقاضا داریم مستندات مالکیتی را به سازمان ثبت ارائه دهند تا تمام‌ محدودیت‌های کشور را مشخص کنیم. وی افزود: البته باید طی ۵ سال (از سال ۹۴) این اتفاق می‌افتاد، اما متاسفانه ۴۲ درصد از درآمدهای طرح به هلال احمر اختصاص یافته که این مساله از اجرای ۵ ساله طرح مذکور جلوگیری می‌کند. امیدواریم در بودجه ۹۷ این مساله اصلاح شود. تویسرکانی با اشاره به بنگاه‌های معاملات ملکی، گفت: متاسفانه به لحاظ نقص قوانین این بنگاه‌ها ارتباطی با سازمان ثبت ندارند. ما معتقدیم بنگاه‌ها یک کار حقوقی می‌کنند و نقش مهمی در نظم حقوقی جامعه دارند. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: مبایعه نامه‌ها و قراردادها در بنگاه‌ها به عنوات سندرسمی نیست یعنی هیچ فرقی نمی‌کند این سند در خانه تنظیم شود یا در بنگاه تنظیم شود، اما آن چیزی که در دفاتر اسنادرسمی تنظیم می‌شود سند لازم‌الاجرا است. وی با بیان اینکه بنگاه‌های معاملات ملکی باید فقط به رایزنی بپردازند، گفت: امروز بخش زیادی از پرونده‌ها در دستگاه‌های قضایی ناشی از همین قردادهای بنگاه‌های معاملات ملکی است.
تویسرکانی افزود: در دفاتر اسنادرسمی برای نقل‌ و‌ انتقلات ملک در محیط مجازی از سازمان ثبت استعلام می‌کنند که این موضوع در بنگاه‌ها رخ نمی‌دهد.

 

ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون اثرانگشت در سال گذشته

وی با بیان اینکه هم اکنون در سیستم الکترونیک بحث این است که زمینه استفاده از سندمجعول کاهش یابد، اظهارکرد: سال کذشته تمامی سیستم‌ها به شکل برخط با ثبت احوال هماهنگ شد و هویت اشخاص تعیین می‌شود. سال گذشته ۲۵ میلیون اثرانگشت ذخیره‌سازی شده است.
تویسرکانی با تاکید بر توسعه ثبت رسمی در کشور، گفت: باید ثبت‌رسمی توسعه یابد تا حجم عظیم پرونده‌ها حقوقی در دادگاه‌ها کاهش یابد، زیرا تنظیم سندرسمی در دفاتر‌اسناد رسمی در حکم دادنامه دادگاه است. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص ثبت خودرو نیز، گفت: سال گذشته رییس قوه‌قضاییه به محاکم دادگستری تاکید کرد که اقدامات مربوط به تعویض پلاک و احراز هویت مالکیت افراد باید با دلالت مالکیت و سندرسمی باشد.
تویسرکانی تاکید‌کرد: دولت و وزارت صنعت به عنوان متولی باید به توسعه ثبت سند‌رسمی کمک کنند تا از بی‌نظمی‌های حقوقی رهایی یابیم.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید