علائم تجاری

طلاق توافقی چه تفاوتی با انواع طلاق دیگر دارد؟| دفتر حقوقی موکل

 

طلاق توافقی همانطورکه از نامش پیدا است یعنی با توافق دو طرف اقدام به طلاق گرفتن می­‌شود. در طلاق‌­های دیگر درخواست طلاق از دادگاه یا به درخواست زوج است یا به درخواست زوجه. اما در طلاق توافقی زن و شوهر قبل از مراجعه به دادگاه به این نتیجه می­‌رسند که اتمام زندگی مشترک به صلاح آن­ها خواهد بود و هر دو دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه خانواده ارائه می‌­کنند یا اینکه قبل از مراجعه به دادگاه خانواده، تقاضای طلاق توافقی را در مرکز مشاوره خانواده طرح می‌نمایند.( قسمت آخر ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده)

 

دفتر حقوقی موکل ارئه دهنده خدمات حقوقی مشاوره و قبول دعاوی

در طلاق توافقی مسائل مربوط به زندگی مشترک به چه صورت خواهد بود؟ آیا دادگاه باید به دنبال احقاق حقوق دوطرف باشد یا خود طرفین؟

ببینید تمام موضوعات مربوط به زندگی مشترک مانند نفقه، حضانت فرزند، جهیزیه، مهریه و مسائل از این دست، به توافق دو طرف حکم داده می­‌شود. یعنی دیگر به این صورت نیست که برای مثال زن به دنبال این موضوع باشد که اثبات کند زوج به او در چه مدتی نفقه نداده است، بلکه بنا در توافق و رضایت دو طرف است. برای مثال می‌گویند نفقه برای دو ماه آخر زندگی مقرر بشود. دو طرف تمام توافقات خود را در مورد این دست مسائل در دادخواستی که می­‌خواهند به دادگاه ارائه کنند باید ذکر ­کنند و یا در جلسه­‌ی دادگاه ارائه دهند. به هر حال بر اساس توافق طرفین،‌دادگاه در گواهی عدم امکان سازش یا همان حکم مربوط به طلاق توافقی، تکلیف جهیزیه، مهریه، نفقه زوجه، نفقه اطفال و جنین،‌اجرت المثل زوجه و حضانت و نگهداری اطفال و نحوه ملاقات کودک با والدین را روشن می‌نماید.

 

امکانش هست برای ما شبیه سازی مراحل یک طلاق توافقی که زن و شوهر درخواست می­‌دهند را توضیح دهید تا دوستان ما با مراحلی که در این طلاق طی می­‌شود بیشتر آشنایی پیدا کنند؟

 ببینید از زمانی که زن و شوهر با یکدیگر توافق به طلاق می­کنند باید یک دادخواست مشترک که به امضای هر دو طرف رسیده است، با عنوان درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به منظور اجرای صیغه­‌ی طلاق به همراه توافقات خود، به یکی از شعب دادگاه خانواده تقدیم کنند. دادگاه هم موظف است در طلاق توافقی در مرحله‌­ی اول زن و شوهر را به مراکز مشاوره خانوادگی که در کنار دادگاه­های خانواده تشکیل شده است ارجاع دهد تا کارشناسان مربوط به این حوزه اگر امکان صلح و سازش بین دو طرف وجود دارد به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از طلاق، اقدامات لازم را انجام دهد. اگر مشاورین این مراکز موفق شدند که زن و شوهر را از طلاق منصرف کنند، مراتب را صورتجلسه و جهت مختومه کردن موضوع به دادگاه ارجاع دهنده، گزارش می‌نماید. اما اگر برای این مراکز مشاوره نیز محرز شود که ادامه­ی زندگی مشترک زن و شوهر خواهان طلاق، به صلاح نیست یا دو طرف حاضر به سازش نیستند، با گزارش کردن موارد توافق به دادگاه اعلام می­‌کند که امکان سازش وجود ندارد. البته همانگونه که قبلاً اشاره شد، زن و شوهر می‌­توانند درخواست طلاق خود را به جای اینکه اول در دادگاه مطرح کنند مستقیما به مراکز مشاوره مراجعه کنند و در آن­جا درخواست خود را اعلام کنند و کارشناسان نظر خود را اعلام کنند سپس نظر کارشناسی را نزد قاضی ببرند.

یک سوالی اینجا مطرح می­‌شود که آیا در طلاق توافقی دادگاه زن و شوهر را به داوری ارجاع می­‌دهد یا خیر؟
دادگاه‌ها برای موضوع طلاق به درخواست یکی از زوجین، شرط داوری را برای صدور رأی طلاق قرار می‌دهد. به این معنی که زوج و زوجه دو نفر از بستگان خود را جهت داوری معرفی می‌­کنند و در صورتی که داوران نیز موفق به ایجاد صلح و سازش بین زن و مرد نشدند، رأی خود را جهت صدور حکم طلاق به دادگاه اعلام می‌نمایند. اما بنا به ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱، موضوع طلاق توافقی به داوری ارجاع نمی شود.
زیرا فرض را بر این می­‌گیریم که تلاش مرکز مشاوره در جهت ایجاد صلح و سازش بوده است و در اینصورت موضوع داوری طلاق توافقی دیگر ضرورتی ندارد. بنابراین طلاق توافقی در مسأله داوری از سایر انواع طلاق متمایز است و در طلاق توافقی نیازی به ارجاع به داوری نیست.

پس از اینکه مرکز مشاوره خانواده به عدم امکان سازش نظر داد، زن و شوهر چه اقدامات دیگری را باید انجام دهند؟

پس از وصول نظر مرکز مشاوره به دادگاه، قاضی آن را بررسی و خانم را چنانچه در سن باروری باشد، جهت تست بارداری به پزشک معتمد یا آزمایشگاه معتمد معرفی می‌نماید. پس از گرفتن نتیجه آزمایش اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می­‌کند. قبلا هم ذکر کردیم که از شرایط مهم طلاق توافقی، توافق دو طرف در تمام موضوعات زندگی مشترک اعم از حضانت، مهریه، نفقه و … است. لازم به ذکر است که گواهی عدم امکان سازش نیز مانند بسیاری از احکام دادگاه‌ها قابلیت تجدیدنظرخواهی و حتی فرجام‌خواهی نیز دارد. اما دلیل اینکه دو طرف متقاضی طلاق هستند و قاعدتاً برای اجرای آن عجله هم دارند، معمولاً پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، در دفتر دادگاه اعلام می‌کنند به رای صادره اعتراضی ندارند و حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی خود را ساقط می‌کنند و از اعمال آن،‌ صرف‌نظر می‌کنند.
و مدیر دفتر دادگاه گواهی مبنی بر قطعیت دادنامه را به هر دو طرف می­‌دهد. حالا هر دو طرف می­‌توانند با این گواهی­ که در دست دارند به دفتر ثبت طلاق مراجعه کنند و با اجرای صیغه­‌ی طلاق به زندگی مشترک خود خاتمه بدهند.

 

گواهی عدم امکان سازش تا چه مدتی اعتبار دارد؟ یعنی برای مثال زن و شوهر می­‌توانند برای مدت به فرض دو سال بعد به دفاتر ثبت مراجعه کنند؟

پاسخ این سوال شما دقیقا در ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده آمده است که مدت اعتبار این گواهی برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای است. اگر این گواهی ظرف سه ماه به دفاتر تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است، ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارئه نکند گواهی صادر شده از درجه­‌ی اعتبار از هر جهت ساقط می­‌شود. بنابراین زن و شوهر تا سه ماه فرصت دارند که به یک دفتر رسمی طلاق این گواهی را بدهند و اقدام به طلاق کنند. در غیراینصورت رای دادگاه در این خصوص از درجه اعتبار ساقط می‌شود و کلیه توافقاتی که گواهی عدم امکان سازش بر مبنای آن صادر شده است، ملغی می‌شود.

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید