علائم تجاری

نقش سامانه امضای الکترونیکی در جلوگیری از جعل اسناد |دفتر حقوقی موکل

(96/6/5) الکترونیکی شدن ارائه خدمات و گردش اطلاعات یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با جرایمی نظیر جعل اسناد، امضاء، مهر و یا استفاده از سند مجعول است؛ در چنین شرایطی علاوه بر تسریع در ارائه خدمات الکترونیکی، ضریب امنیت این امور نیز به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند. یکی از این خدمات الکترونیک که نقش مهمی درکاهش جرایم و سوءاستفاده از اعتبار افراد دارد، ثبت و استفاده از امضای الکترونیکی است.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

در ابتدا خدمات الکترونیک شامل ارائه دادخواست، پیگیری دادخواست، ارائه شکواییه، ارائه لایحه، ابلاغ، پرداخت هزینه، خلاصه موضوعات پرونده، مشاهده ردیف‌های پرونده، آخرین عنوان پرونده و همچنین محاسبه هزینه دادخواستی بوده که به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و دیگر راهی برای سوءاستفاده برخی افراد در زمینه جعل و دلالی باقی نماند.  
در زمینه امضاء نیز شاهد برخی سوءاستفاده‌ها و گاهی جعل مهر و امضای برخی از مسئولان و به ویژه پزشکان نیز هستیم که در حال حاضر قوه‌قضاییه برای جلوگیری از این امر ورود کرده و موضوع راه‌اندازی امضای الکترونیکی را با هدف کاهش جرم در دستور کار قرار داد. به شکلی که حتی قضات و پزشکان و دیگر افراد نیز برای ارتقای خدمات الکترونیکی به امضای الکترونیکی مجهز شوند چراکه امضای‌الکترونیکی منجر به کاهش جرم، سهولت و صرفه‌جویی در زمان، جلوگیری از هرگونه جعل اسناد و نامه‌ها می‌شود که امروز از سوی دستگاه‌قضایی در دستور کار قرار گرفت.
این در حالی است که چندی پیش مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه از رونمایی سامانه امضای‌الکترونیکی و احراز هویت قوه‌قضاییه در هفته آینده خبر داد.
درواقع در قانون نیز در زمینه ابلاغ و خدمات الکترونیکی نیز به طور شفاف مواردی مطرح شده است به شکلی که به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، قوه‌قضاییه موظف است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ کند .
مراجعان به قوه‌قضاییه باید برای دریافت الکترونیکی اوراق قضایی به سامانه‌ای که به این منظور ایجاد شده است، مراجعه کنند .
به طور کلی یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات‌رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله‌دادرسی است.

  امضای وکلا هم الکترونیکی می‌شوند

در این زمینه حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، معاون آمار، اطلاعات و فناوری قو‌ه‌قضاییه می‌گوید: وکلا همانند قضات در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی به امضای الکترونیکی مجهز می‌شوند.
وی در ادامه می‌افزاید: خدمات الکترونیکی ویژه وکلا در 22 بهمن ماه سال جاری به صورت آزمایشی در تهران راه اندازی می‌شود.
معاون آمار، اطلاعات و فناوری قو‌ه‌قضاییه با بیان اینکه زیرساخت انجام این کار آماده شده است، اظهارمی‌کند: با مجهز شدن وکلا به امضای الکترونیکی، وکلا می‌توانند ثبت دادخواست را از دفاترشان انجام دهند.

 هر پزشک از یک امضای الکترونیک برخوردار می‌شود

مشکلات بسیاری در زمینه جعل مهر و امضای در صنف پزشکان نیز وجود دارد، به شکلی که با وجود راه‌اندازی امضای الکترونیکی بسیاری از مشکلات در این زمینه مرتفع می‌شود.
این در حالی است که 20 مرداد امسال بود که علیرضا زالی، رییس قبلی سازمان نظام پزشکی در این زمینه مطرح کرد: یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم جعل مهرهای نظام پزشکی است که متاسفانه افراد سودجو برای سرقت و کارهای جعلی در پزشکی دست به این اقدام می‌زنند.
رییس  وقت سازمان نظام پزشکی می‌گوید: هر پزشک از یک امضای الکترونیک برخوردار می‌شود که این کار با کمک قوه‌قضاییه، وزارت بهداشت و فناوری اطلاعات انجام شده است.
زالی بیان می‌کند: با اجرایی شدن امضای الکترونیک امکان جعل از بین می‌رود و صرفا خود پزشک از این امکان برخوردار است، مهر نظام پزشکی خیلی مهم و دارای اعتباراست و از این طریق تخلفات در صدور گواهی فوت هم مهار شود.
وی همچنین در خصوص پزشکانی که مهر نظام پزشکی آنها مفقود شده، بیان می‌کند: این دسته از پزشکان حتما باید به محل نظام پزشکی شهر محل سکونت خود مراجعه کنند تا این کار با هماهنگی قوه‌قضاییه پیگیری و از سوء استفاده در این مورد جلوگیری شود.

  امضای الکترونیکی قابل جعل و تغییر نیست

حال گذشته از این موضوع این امر در دفاتر اسناد رسمی برای کاهش جعل و فساد صورت گرفته است به شکلی که محمدرضا دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران در این راستا بیان می‌کند: این موضوع را در دفاتر عملیاتی کردیم.
وی ادامه می‌دهد: امضای الکترونيکی از اواخر دهه 90 ميلادی ايجاد شده که عبارت است از هر نوع علامت ويژه يا نوشتار (مثل نام و نام خانوادگي) که مويد هويت صاحب علامت است. اين امضا قابل جعل و تغيير نيست، رمزنگاری شده است، فقط به شخص استفاده کننده تعلق دارد و قابليت تطبيق دهي دارد. به همين علت باعث اعتبار قرارداد يا هر نوع سند مي‌شود به ويژه درکسب و کارهاي مجازي.
رییس کانون سردفتران و دفتریاران بیان می‌کند: متقاضيان حقيقي می‌توانند با ارائه کارت ملي به دفترخانه و موسسات و شرکت‌ها و فروشگاه‌ها با ارائه مجوز و پروانه کسب صاحب گواهی امضا شوند.
وی با بیان اینکه اقدامات در زمینه ثبت و امضای الکترونیکی به خوبی پیش می‌رود، ادامه می‌دهد: خوشبختانه قوه‌قضاییه در این زمینه به طور جدی ورود کرده است.
لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید