علائم تجاری

دیدگاه های حقوقی درباره مهریه عندالاستطاعه|دفتر حقوقی موکل

زن می تواند تا زمانی که مهریه او تسلیم نشده است، از ایفای وظایفی که مقابل شوهر دارد، امتناع کند. مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. همچنین زوجین نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند.
 

از دهه ۸۰ تاکنون زوجین در هنگام تنظیم عقدنامه در دفترخانه ها از عنوان عندالاستطاعه یا عندالمطالبه استفاده می کنند و قضات بر سر عندالاستطاعه بودن مهریه و حق حبس زوجه با اختلاف نظر مواجه هستند.

حال این پرسش مطرح می شود که آیا ثبت چنین قیدی درباره مهریه، در عقدنامه ازدواج اثری نسبت به حقوق و تکالیف و تعهدات طرفین دارد؟ ضمانت اجرای تعهد زوج به پرداخت مهریه در این صورت چیست؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که دو تفسیر و دو نظر قضایی درباره اثر قید عندالاستطاعه بودن مهریه نسبت به حق حبس زوجه وجود دارد.

ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی بیان می دارد: زن می تواند تا زمانی که مهریه او تسلیم نشده است، از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند. مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.
همچنین زوجین نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند. مرد مکلف به پرداخت نفقه و مهریه و زن هم مکلف به تمکین است. عدم تمکین زن هم موجب سقوط حق نفقه می شود. البته تمکین در دو بخش تمکین عام و خاص تعریف می شود.

تمکین عام به این معنا است که زن در خانه ای که همسر اختیار کرده است، زندگی کند و تکمین خاص به این معنا است که زن وظایف زوجیت و زناشویی را انجام دهد.
مستفاد از ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، با این شرایط تا زمانی که مرد مهریه را به زن پرداخت نکرده است، زن می تواند از تمکین خاص خودداری کند.
این موضوع در حالی است که وقتی زن یک بار تمکین کرد، دیگر نمی تواند به دلیل عدم پرداخت مهریه از تمکین خاص خودداری کند.
در صورتی که زن به استناد عدم پرداخت مهریه از تمکین خاص خودداری کرده است، همچنان مستحق نفقه خواهد بود و مرد به استناد عدم تمکین او نمی تواند از پرداخت نفقه خودداری کند.

در این مورد برخی از قضات معتقدند که اعمال حق حبس در صورت عندالاستطاعه بودن صحیح نیست اما گروه دیگر معتقدند قید عندالاستطاعه به معنای تعیین اجل برای دین نیست و چنین مهریه ای حال است و در نتیجه زن همچنان حق دارد در صورت عدم پرداخت مهریه از تمکین خاص خودداری کند.

 

منبع

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید