موارد معاملات باطل |دفتر حقوقی موکل

با توجه به اینکه معمالات باطل را تعریف کردیم در این قسمت صرفا به موارد معاملات باطل با مثال و محوریت شرایط مندرج در ماده 190 قانون مدنی می پردازیم .

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری 

 

 

بند اول) معاملات فاقد قصد : قصد در لغت بع معنای توجه و التفات امده است که علم و عمد جزء لاینفک ان هستند . عدم وجود قصد در انجام معامله به هر ترتیبی که باشد معامله را باطل می کند بر این اساس است که اگر فردی در حال مستی یا بیهوشی فاقد هر نوع اراده بوده و نمی تواند قصدی هم برای معامله داشته باشد ، از این رو عدم وجود قصد از موارد معاملات باطل است . همچنین لازم است متعاملین قصد واحدی برای انعقاد عقد داشته باشند : به طوری که متعاملین قصد انعقاد عقد واحد با موضوع واحد را داشته باشند در صورتی که یکی از طرفین قصد انشای عقد اجاره را داشته باشد در حالی که دیگری قصد خرید و بیع داشته باشد عقد باطل است . همین طور است اگر قصد طرفین در معامله یکسان نباشد : مثلا ، یکی قصد فروش فرش نخی را داشته باشد: ولی طرف مقابل با تصور اینکه فرش ابریشم است اقدام به معامله نماید این معامله باطل است .

 

 

بند دوم) عدم اهلیت طرفین معامله : اهلیت طرفین در حکم وضعی معاملات بسیار موثر است چنانکه عدم اهلیت یکی از متعاملین می تواند سبب بطلان معامله شود اهلیت بر دو قسم است :

 

1.اهلیت تمتع که به معنای قابلیت برخورداری از حقوق مدنی است که با زنده متولد شدن شروع و تا مرگ ادمه پیدا می کند.

 

2.اهلیت استیفاء که به معنای قدرت اعمال حق می باشد برابر قانون مدنی اگرچه هر انسانی متمتع از حقوق مدنی است : اما تا زمانی که اهلیت استیفاء نداشته باشد نمی تواند حقوق خود را اجرا نماید برای اهل محسوب شدن مطابق ماده 211 قانون مدنی طرفین کعامله بایستی بالغ و عاقل و رشید باشند ماده 212 قانون مدنی معاملات اشخاصی را که بالغ و عاقل و رشید نیستند باطل اعلام کرده است، از این رو به مفهوم عاقل و بالغ و رشید در موضوع بحث حائز اهمیت است.

 

1.بالغ : بلوغ در لغت به معنای رسیدن است و اصطلاحا حالت شخصی را گفته می شود که قوای جسمانی اش رشد کرده و اماده زاد و ولد می باشد. از انجا که نیروی تشخیص و اندیشه نیز غالبا همراه با رشد جسمانی به تکامل می رسد بلوغ متعاملین برای انعقاد یک معامله صحیح الزامی است صغیر در مقابل بالغ به کاری می رود و به دو شق است :

 

الف)صغیر ممیز: یعنی صغیری که قدرت تمیز خوب و بد را دارد پ

 

ب) صغیر غیر ممیز: به غیر بالغی گفته می شود امکان فرق گذاشتن بین نفع و ضرر خود را ندارد .اثار حقوقی این دو با هم متفاوت است : چرا که معاملا تصغیر غیرممیز باطل است حال انکه معاملات ممیز غیر نافذ می باشد در هر حال سن بلوغ در قانون مدنی در تبصره ماده 1210 برای پسر 15 سال و برای دختر 9 سال مشخص شده است .

 

2.عاقل: حالت فردی است که از تعادل عقلی برخوردار است و اگر فرد از اخلالات عقلی رنج ببرد به او مجنون می گویند مجنون به دو قسم است :

 

الف) مجنون ادواری که فقط در بعضی دوره ها اختلال عقلی دارد معاملات مجنون دائمی به طور کلی باطل است و معاملات مجنون ادواری صرفا در دوره اختلال عقلی باطل است و در دوره افاقه صحیح می باشد.

 

3. رشید: فرد ممکن است عاقل باشد : اما در حین حال رشید نباشد. رشد به معنای تشخیص نفع و ضرر و اداره مالی و اقتصادی است به فردی که قدرت و قابلیت ادره اموال خود را داشته باشد و اموال خود را اسراف نکند رشید گفته می شود.سابقا ماده 1209 قانون مدنی هجده سالگی را سن رشد مقرر کرده بود: اما در حال حاضر با نسخ این ماده برابر ماده 1210 قانون مدنی : ((هیچ کس را نمی توان بعد از رسیدن به سن بلوغ به عنوان جنون یا عدم رشد محجور نمود مگر انکه عدم رشد سا جنون او ثابت شده باشد .)) اما علی رغم این صراحت تبصره 2 ماده یاد شده تسلیم اموال صغیری را که بالغ شده ، منوط به اثبات رشده کرده است . با این اوصاف افرادی که قبل از رشد اموالی دارند تا زمانی که رشدشان ثابت نشده ، نمی شود اموال خود را اداره کنند مگر بعد از اثبا رشد البته لازم به ذکر است معمولا در عمل چنین اتفاقی نمی افتد و افراد بعد از بلوغ اقدام به دخل و تصرف در اموال خود می کنند.

 

بند سوم )عدم تحقق شرایط قانونی مورد معامله: برابر قانون مورد معامله باید شرایطی را داشته باشد که عدم رعایت این شرایط سبب باطل شدن معامله خواهد شد که ذیلا به بررسی این شرایط می پردازیم:

 

1.مالیت : مورد معامله بایستی مالکیت داشته باشد و همانطور که ماده 215 قانون مدنی مقرر کرده است دارای منفعت عقلایی باشد و در معاملات بین مردم دارای ارزش عرفی باشد از این روست که کسی نمی تواند نور خورشید یا هوا را معامله نماید.

 

2.معلوم و معین بودن : مورد معلامله بایستی مشخص باشد به این معنی که لازم است متعاملین نسبت به مال یا عمل مورد معامله علم و اطلاع کافی داشته باشند مگر در موارد خاص مشخص شده قانونی که علم اجمالی کفایت می کند همچنین معین بودن مورد معامله الزامی است و اگر مورد معامله مردد در بین دو چیز باشد معامله باطل خواهد بود.

 

3. موجود بودن مورد معامله : برای صحت معامله ، مورد معامله باید هنگام عقد موجود باشد معامله چیزی که حین عقد وجود نداشته باشد باطل استو بر این اساس مطابق ماده 361 قانون مدنی در بیع معین در صورتی که محرز شود مورد معامله حین عقد وجود نداشته معامله باطل است.

 

بند چهارم) قدرت به تسلیم مورد معامله: فروشنده باید قدرت بر تسلیم مورد معامله را داشته باشد : بنابراین معامله چیزی که متعاملین قدرت به تسلیم ان را ندارد باطل است به عنوان مثال انعقاد عقد برای فروش عقابی است که درهوا پرواز می کند و امکان دستیابی به ان وجود ندارد باطل است.

 

بند پنجم) مشروعیت مورد معامله: ناگفته روشن است که افراد نمی توانند نسبت به خرید و فروش و معامله چیزهایی که قانون معامله ان ها را غیر مجاز اعلام کرده اقدام نمایند و اگر چنین اقدامی انجام دهند ان عقد باطل است و اثری بر ان بار نیست.

بند ششم) مشروعیت جهت معامله: مقصود از جهت معامله انگیزه ای است که متعاملین برای ان اقدام به معامله می کنند لزومی به ذکر جهت معامله در عقد نیست اما اگر طرفین جهت معامله را ذکر نماید برای صحت معامله جهت باید مشروع باشد برای مثال مشتری نمی تواند هنگام خرید یک باب خانه تصریح کند که خانه را جهت برگزاری جلسات قمار خریداری می نماید. در صورتی که به صورت صریح یا ضمنی هنگام خرید خانه به این موضوع اشاره شود معامله باطل است.

 

   جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

 

 بیشتر بخوانید

معرفی دعوای ابطال معامله |دفتر حقوقی موکل

آشنایی با پیامدهای سوء استفاده از سفید امضا|دفتر حقوقی موکل

فروش اموال دیگران، حکم کلاهبرداری را دارد!|دفتر حقوقی موکل | وکیل علامت تجاری

 

 

 

ثبت درخواست خدمات

درخواست نگارش نامه اداری

 چنانچه در مراجعه به شرکتها،سازمانها ، ادارات،مراجع ثبتی، مراجع قضایی و غیر قضایی نیازمند تدوین و مکاتبه اداری با مقامات مسئول با چهارچوبی اصول وفق موازین اداری و حقوقی می باشید ، می توانید از این خدمات حقوقی موکل قسمت بهره مند گردید

ثبت نگارش نامه اداری

درخواست مطالعه پرونده( قرارداد)

تقاضای مطالعه و بررسی پرونده (مستندات) جهت ارائه راهکار .............

ثبت و سپردن پرونده

درخواست مشاوره حقوقی

در صورتی که تمایل دارید به صورت فوری و بدون اتلاف وقت، پاسخ حقوقی مناسب و تخصصی در زمینه پرسشهای قانونی خود را از طرق تعیینی  دریافت کنید، می توانید  با انتخاب هر یک از طرق، دریافت مشاوره  نمایید

گرفتن وقت مشاوره حضوری مشاوره تلفنی مشاوره آنلاین

درخواست تدوین لایحه دفاعیه

اگر نمی خواهید وکیل بگیرید، اما می خواهید یک وکیل یا مشاور حقوقی برای پرونده ای که قبلا تشکیل شده است دفاعیه بنویسد. یا اگر می خواهید علاوه بر وکیلِ خودتان، متن دفاعیه شما توسط فردی دیگر هم بازنویسی یا مطالعه شود، عنوان درخواست شما «درخواست تدوین لایحه دفاعیه» خواهد بود.

ثبت درخواست

درخواست تدوین قرارداد

بسیاری از اختلافات مالی و تجاری ناشی از تفاوت در تفسیر توافقنامه ها، قراردادها، پیمان ها و تفاهم نامه ها و یا به طور کلی شرایط و ضوابط همکاری است. هر چه تعاملات، تعهدات و موضوع قراردادها پیچیده تر باشد، امکان بروز اختلاف در تفسیر مفاد بیشتر می شود. دفتر حقوقی موکل پیشنهاد می کند در نوشتن متن قرارداد خود از وکلای با تجربه کمک بگیرید. «تدوین قرارداد» در دفتر حقوقی موکل بدین معنی است که شما اطلاعات لازم را وکلای ما می دهید و وی متن قرارداد مورد نیاز شما را می نویسد.

ثبت درخواست

درخواست تدوین شکوائیه (کیفری)

در دو حالت می توانید از وکلای دفتر حقوقی موکل درخواست کمک برای نوشتن شکایت کیفری (شکوائیه) داشته باشید:

  • حالت اول) اگر می خواهید علیه کسی که معتقدید جرمی مرتکب شده شکایت کنید و در صورتی که می خواهید شخصا و بدون وکیل شکایت را ثبت کنید؛
  • حالت دوم) اگر می خواهید علاوه بر وکیلی که متن شکایت مورد نیاز شما را تنظیم کرده یا در حال تنظیم آن است، متن شکایت شما توسط فردی دیگر هم بازنویسی یا مطالعه شود.

عنوان درخواست شما در این دو حالت «درخواست تدوین شکوائیه» خواهد بود.

ثبت درخواست

درخواست تدوین دادخواست (حقوقی)

در دو حالت می توانید از وکلای دفتر حقوقی موکل درخواست کمک برای نوشتن دادخواست داشته باشید:

  • حالت اول) اگر می خواهید علیه کسی که با او اختلاف حقوقی دارید از طریق تنظیم دادخواست در دادگاه های حقوقی (و نه کیفری)  و یا شوراهای حل اختلاف، اقدام کنید و در صورتی که می خواهید شخصا و بدون وکیل دادخواست خود را ثبت کنید؛
  • حالت دوم) اگر می خواهید علاوه بر وکیلی که متن دادخواست مورد نیاز شما را تنظیم کرده یا در حال تنظیم آن است، متن دادخواست شما توسط فردی دیگر هم بازنویسی یا مطالعه شود.

عنوان درخواست شما در این دو حالت «درخواست تدوین دادخواست» خواهد بود.

ثبت درخواست

درخواست تدوین اظهارنامه

اظهارنامه در واقع متن، درخواست یا نامه رسمی مورد قبول مراجع قضایی است. اگر شما در مقابل دیگران حقی دارید که طرف مقابل از دادن حق شما امتناع کرده است یا این که فردی تعهدی در برابر شما داده است و آن تعهد را عملی نکرده است، گاهی اوقات لازم است قبل از مراجعه به مراجع حقوقی و طرح دعوی، درخواست خود را به طرف مقابل اعلام کنید. ارسال نامه عادی یا اعلام شفاهی در بسیاری از موقعیت ها مورد قبول مراجع قضایی قرار نمی گیرد. متن اظهارنامه باید دقیق باشد، چون ممکن است بعداً علیه خود شما مورد استناد قرار گیرد. در چنین مواقعی بهتر است یک وکیل با تجربه متن مورد نیاز شما را بنویسد.

ثبت درخواست

درخواست پذیرش وکالت

اگر می خواهید وکیلی وکالت پرونده ی شما را در مراجع قضایی بر عهده بگیرد، یا در انجام کلیه امور حقوقی و قانونی وکالت شما را برعهده بگیرد، عنوان درخواست شما «پذیرش وکالت» است. 

داشتن وکیلی معتمد و کارآمد ، موجب آرامش روانی ، مالی و جانی شما خواهد بود.

ثبت درخواست راهنمای انتخاب وکیل

به ما بپیوندید

دفتر حقوقی موکل ، از جمله دفاتر حقوقی تخصصی بشمار می آید که به شما کمک می کند مشکلات و مسائل حقوقی خود را در قالب « ارائه مشاوره حقوقی، خدمات آنلاین، قبول وکالت و ارائه دانش حقوقی در موضوعات حقوقی،» برطرف سازید. تخصص ما سرمایه ماست.

 راهنما: جهت ارسال پرسش، گرفتن وقت ملاقات حضوری و دریافت خدمات آنلاین ما کافیست بشرح ذیل با ما ارتباط نمایید:

 

دریافت آدرس و شماره تلفن دفتر حقوقی موکل

کانال خدمات حقوقی موکل

ارتباط مستقیم تلگرامی ما

پست الکترونیکی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید